czas czytania: 6 MIN
Nawet najbardziej znane firmy, chcąc utrzymać pozycję na rynku, muszą śledzić aktualne trendy, żeby dopasować do nich swoją ofertę. Dotyczy to nie tylko konkretnych dóbr czy usług, ale również komunikacji wizerunkowej, która często ma kluczowe znaczenie w pozyskiwaniu klientów. Aby dokonać udanej metamorfozy wybranych elementów marki, wykorzystuje się rebranding, warto więc wiedzieć, co to jest i jak go przeprowadzić.
Spis treści
Czym jest rebranding?
Żeby wytłumaczyć, co to jest rebranding, należy zacząć od definicji brandingu. Nie zagłębiając się w szczegóły, można powiedzieć, że jest to proces budowania marki i umacniania jej wizerunku w świadomości konsumentów. Skoro jednak rynek nieustająco się zmienia, często muszą też zmienić się działające na nim firmy. Jeśli więc okaże się, że dana marka potrzebuje „odświeżenia”, wdraża się rebranding. Na czym polega ten proces? Jest to cała gama modyfikacji, które mogą dotyczyć różnych kwestii, począwszy od identyfikacji wizualnej, przez produkty, usługi, grupę docelową, kanały dystrybucji, slogany reklamowe aż po nową ofertę, strategię, a nawet nazwę firmy. Pomimo tak wielu zmian, bardzo ważne jest tu zachowanie ciągłości i zainteresowania dotychczasowych klientów, dlatego cała procedura musi być przemyślana i starannie wykonana.
Kiedy warto pomyśleć o rebrandingu?
Nie da się ukryć, że rebranding jest procesem skomplikowanym, czasochłonnym i oczywiście kosztownym. Dlatego firmy, które się na niego decydują, mają zazwyczaj konkretne powody skłaniające do podjęcia tak dużego wysiłku.
Najczęściej są to:
- zmiany w strukturze samej firmy np. połączenie dwóch przedsiębiorstw, co często wiąże się z koniecznością wprowadzenia nowej strategii
- chęć wprowadzenia na rynek nowego produktu i podkreślenia jego konkretnej cechy lub zmiana całego asortymentu albo profilu działalności
- zamiar wprowadzenia oferty na rynek zagraniczny
- zmiana grupy docelowej, co wymaga odpowiedniego dostosowania przekazu marketingowego
- poprawienie negatywnego wizerunku firmy, który powstał np. na skutek kontrowersyjnej reklamy
- chęć zmiany wizerunku marki i dołączenia do firm uznawanych za ekologiczne
- dopasowanie długo obecnej na rynku marki do aktualnych trendów i oczekiwań klientów
Rebranding, czyli jak przeprowadzić zmianę wizerunku firmy?
Rebranding to często prawdziwa rewolucja w firmie, a jak wiadomo, tego typu przewroty różnie się kończą.
Aby transformacja rzeczywiście umocniła markę i przyniosła oczekiwane efekty, należy zwrócić szczególną uwagę na:
- zdefiniowanie celu wprowadzanych modyfikacji, rynku oraz grupy odbiorców
- określenie oczekiwanych efektów
- stworzenie szczegółowego planu działania
- określenie budżetu potrzebnego do przeprowadzenia metamorfozy
- przekazanie informacji o rebrandingu nie tylko klientom, ale też pracownikom
- wybranie odpowiedniego, najbardziej sprzyjającego momentu na ogłoszenie zmian
- prowadzenie spójnego przekazu i komunikacji na wszystkich kanałach (social media, strona internetowa, sklepy stacjonarne i internetowe, opakowania produktów, materiały reklamowe itp.)
Przeprowadzenie rebrandingu na pewno nie jest łatwe, nie oznacza to jednak, że należy z niego rezygnować. Jeżeli istnieją wystarczająco przekonujące przesłanki do tak głębokich zmian w firmie, można to poważnie rozważyć. Aby usprawnić cały proces i zwiększyć szansę na sukces przedsięwzięcia, najlepiej skorzystać z pomocy specjalistów, którzy bazując na swoim doświadczeniu i umiejętnościach będą w stanie sprawnie zaplanować i wdrożyć konieczne zmiany.
Etapy rebrandingu marki
Procesem rebrandingu nie może rządzić przypadek. Wszelkie działania muszą być starannie zaplanowane i realizowane w odpowiedniej kolejności. Całość można podzielić na konkretne etapy:
- Ocena wizerunku – tu należy przyjrzeć się aktualnym elementom wizerunkowym firmy (logo, nazwa, kolorystyka, strona internetowa itp.) oraz temu, jak postrzegają ją klienci.
- Opracowanie nowej strategii – warto zacząć od odpowiedzi na pytania dotyczące celów, jakie marka chce osiągnąć dzięki nowemu wizerunkowi oraz w jaki sposób chce być odbierana przez otoczenie. Pomocne będzie tu zbadanie konkurencji i przeanalizowanie aktualnych trendów rynkowych.
- Realizacja – to czas na zaprojektowanie nowej identyfikacji wizualnej, która będzie znakiem rozpoznawczym i wyróżnikiem marki. Aby była skuteczna, trzeba pamiętać o konsekwencji i spójności wszystkich elementów. Na tym etapie należy też uaktualnić ofertę i opracować strategię komunikacji.
- Wdrożenie – chodzi tu nie tylko o fizyczną wymianę poszczególnych elementów takich jak np. logo czy materiały reklamowe, ale również o upublicznienie nowego wizerunku marki i jej odpowiednią promocję. Nie można też pominąć komunikacji wewnątrz firmy – pracownicy muszą poznać nową strategię marki.
- Ocena rebrandingu – to bardzo ważny etap pozwalający dowiedzieć się, czy dzięki rebrandingowi udało się osiągnąć zamierzone cele. Warto zapoznać się z bieżącymi wynikami sprzedaży oraz z opiniami klientów dotyczącymi nowego wizerunku firmy. W razie konieczności można wdrożyć poprawki i udoskonalić dotychczasowy plan.
Przykłady rebrandingu
Na rynku nie brakuje firm, którym udało się przeprowadzić skuteczny rebranding i odświeżyć swój wizerunek. Bardzo często dotyczy to marek samochodowych unowocześniających swoje logo, jak Dacia czy Skoda, a także spożywczych, czego przykładem jest nowe logo Pepsi. W bliższym nam otoczeniu warto zwrócić uwagę na rebranding popularnej sieci Żabka, która niemal całkowicie zmieniła swój wizerunek i z małych niepozornych punktów sprzedaży, zmieniła się w prężne i wszechstronne sklepy z bardzo szeroką i atrakcyjną ofertą. Towarzyszyła temu nie tylko zmiana logo, ale również kolorystyki i aranżacji lokali, co przyczyniło się do ogromnego wzrostu popularności całej sieci.
Koszt rebrandingu – od czego zależy?
Trudno jednoznacznie podać, jakim budżetem trzeba dysponować, aby przeprowadzić rebranding, ponieważ zależy to od wielu czynników. Na pewno znaczenie ma tu wielkość firmy (w przypadku znanych marek nakłady są ogromne, mniejsze firmy muszą liczyć się z wydaniem od kilku do kilkunastu tysięcy złotych) oraz skala transformacji. Na ostateczną cenę składa się m.in. ilość elementów podlegających zmianie, wynagrodzenie agencji lub samodzielnych grafików, koszt wyprodukowania nowych opakowań, materiałów reklamowych, stworzenia strony internetowej itp.
Branding a rebranding
Oczywiste jest, że każdemu właścicielowi firmy zależy na tym, aby była ona rozpoznawalna i dobrze postrzegana przez klientów. Bez tego trudno osiągnąć sukces, zbudować silną pozycję na rynku i przyciągnąć klientów. Aby wypracować odpowiedni wizerunek marki, trzeba więc zainteresować się brandingiem, a w niektórych przypadkach również rebrandingiem. W tym artykule skupiliśmy się na drugim pojęciu, a po więcej informacji na temat obu procesów zapraszamy tu: Branding a rebranding.
Czy warto?
Nie da się zaprzeczyć, że świat nigdy się nie zatrzymuje i dotyczy to wszystkich sfer naszego życia. Zmiany są siłą napędową oraz nieocenionym motorem rozwoju, dlatego nie wolno ich lekceważyć. Dobrze prosperująca marka, to ta, która płynnie adaptuje się do nowej rzeczywistości i potrafi utrzymać zainteresowanie klientów. Rebranding może tu być doskonałym pomysłem na poprawę i odświeżenie wizerunku, naprawienie wcześniej popełnionych błędów, dotarcie do nowej grupy odbiorców czy wprowadzenie innowacyjnych produktów. Ważne jednak jest to, aby się do niego bardzo dobrze przygotować (również finansowo), bo tylko starannie i profesjonalnie przeprowadzone modyfikacje są szansą na sukces.
0 komentarzy