czas czytania: 6 MIN
Jak to jest, że jedne firmy zdobywają niesamowitą popularność wśród klientów, a inne znikają z rynku, zanim zdążą się na nim zadomowić? W czym tkwi tajemnica sukcesu? Czy wystarczy zaoferować doskonałej jakości produkt, aby przebić się przez ścianę konkurencji? Takie pytania zapewne zadaje sobie niejeden przedsiębiorca. Obserwując kariery różnych marek, można zauważyć, że oprócz konkretnych dóbr proponują klientom całą gamę pozytywnych skojarzeń i emocji, które mają niebagatelne znaczenie podczas zakupów. Jest to efekt skutecznego brandingu, a skoro bywa tak pomocny, warto bliżej mu się przyjrzeć.
Spis treści
Co to jest branding?
Nazwa ta dość często pojawia się w różnego rodzaju artykułach poświęconych kwestiom związanym z marketingiem i kojarzy się z marką, logiem, czy sloganem reklamowym. Jednak w rzeczywistości znaczy o wiele więcej. Czym więc jest branding? Najprostsza definicja mówi, że jest to budowanie świadomości marki, trzeba przy tym pamiętać, że nie jest to czynność jednorazowa, tylko długotrwały proces wymagający konsekwencji i wytrwałości. Jego celem jest stworzenie pozytywnego wizerunku marki opartego na dobrym wrażeniu, przyjemnych skojarzeniach oraz obietnicy spełnienia oczekiwań konsumentów. Dzięki temu łatwo identyfikują oni swoją ulubioną firmę, czemu towarzyszą określone emocje i odczucia. Często pozostają też wiernymi klientami, którzy mając zaufanie do danej marki, zawsze będą wybierać jej produkty.
Elementy brandingu wpływające na kształtowanie marki
Jeśli już wiemy, co to jest branding, warto sprawdzić, na jakie elementy należy zwrócić uwagę podczas budowania świadomości marki. Okazuje się, że jest ich całkiem sporo, a najważniejsze to:
- nazwa firmy
Trudno przecenić jej znaczenie, bo to główny wyróżnik firmy, dlatego należy ją dobrze przemyśleć. Powinna być łatwa do wymówienia i szybko zapadać w pamięć. O sile tego elementu świadczą marki, których nazwy natychmiast kojarzone są z danymi grupami produktów np. Facebook – serwis społecznościowy, Coca Cola – napój gazowany, Adidas – buty sportowe, Lego – klocki.
- system identyfikacji wizualnej
To m.in. logo, kolorystyka, typografia, wygląd siedziby firmy, produktów i ich opakowań oraz dress code pracowników. Jeśli będzie spójny i konsekwentny ułatwi jej rozpoznawalność oraz stanie się idealnym wyróżnikiem marki. Ponieważ ludzie w większości są wzrokowcami, element ten stanowi doskonałe narzędzie do kreowania wizerunku marki i wpływania na decyzje klientów.
- misja marki
Definiuje cel, który przyświeca jej działalności oraz uznawane przez nią wartości. Pokazuje, w jaki sposób firma chce oddziaływać na społeczeństwo i otoczenie oraz czym się kieruje i co jest dla niej ważne. Dzięki misji można określić, po co marka istnieje, klientom łatwiej też identyfikować się z firmą, która deklaruje bliskie im wartości.
- strategia marketingowa
Określony zbiór zasad postępowania, którymi kieruje się marka, aby osiągnąć sukces. Jeśli jest konsekwentnie stosowana, pomaga m.in. zdobyć przewagę nad konkurencją, zrealizować wytyczone cele, przetrwać ewentualne kryzysy, wypromować markę oraz pozyskać zaufanie klientów.
- sposób komunikacji
Mówi o tym, w jaki sposób firma ma wchodzić w interakcje z konsumentami i kontrahentami, stanowi podstawę do działań promocyjnych. Dopracowana komunikacja czyni firmę wiarygodną, ułatwia dotarcie do konkretnych odbiorców i pomaga w stworzeniu lojalnej grupy klientów.
- jakość oferowanych produktów i usług
To jeden z najważniejszych elementów brandingu, zaspakajający potrzeby i oczekiwania klientów. Jeśli oferta spełni ich wymagania i okaże się atrakcyjniejsza od tej proponowanej przez konkurencję, to podbije serca klientów, a wykreowanie pozytywnego wizerunku marki będzie o wiele łatwiejsze.
- reklama i promocja
Działania mające na celu pokazanie konsumentom produktu, którym zajmuje się marka oraz skłonienie ich do zakupu. To doskonałe narzędzie do wpływania na decyzje klientów oraz zwiększenie rozpoznawalności marki. Dystansuje konkurencję i wpływa na zwiększenie sprzedaży.
- strona internetowa
Przybliża konsumentom wizerunek marki oraz w prosty sposób dostarcza im niezbędnych informacji dotyczących oferty. Dziś to podstawy sposób na dotarcie do klienta, przedstawienie mu swojej oferty oraz nawiązanie relacji. Strona internetowa zwiększa zasięgi firmy i odgrywa bardzo dużą rolę w kreowaniu wizerunku.
Branding w różnych odsłonach
Strategia brandingowa nie zawsze wygląda tak samo. Przykładem są trzy często stosowane rodzaje brandingu
Rodzaje brandingu:
Marka osobista – Personal branding
czyli kreowanie własnego wizerunku za pomocą udziału w konkretnych wydarzeniach, doświadczenia zawodowego, dyskusji na specjalistycznych forach oraz wszystkiego, co udostępniamy na swój temat w przestrzeni publicznej.
Branding produktu
gdy za pomocą logo, nazwy czy opakowania tożsamość marki łączona jest z konkretnym produktem, który staje się charakterystyczny i łatwo rozpoznawalny.
Branding lokalny lub kulturalny
polegający na tym, że więź między marką a klientem budowana jest na bazie walorów danego regionu lub jego charakterystycznej kultury.
Branding – czego należy unikać?
Branding przebiega na wielu płaszczyznach, dlatego nietrudno tu o pomyłki. Każda z nich może mieć negatywne konsekwencje, warto więc wiedzieć czego unikać, by nie zaszkodzić wizerunkowi marki. Chodzi tu o takie kwestie jak:
- pobieżna znajomość grupy docelowej
- nieprzemyślana nazwa
- brak spójności pomiędzy poszczególnymi elementami brandingu
- niedopracowanie kanałów komunikacji
- sztampowość, brak oryginalności
- niesprecyzowana misja marki
- niekonsekwencja prowadząca do braku wiarygodności
Branding a rebranding
Nawet najlepszej firmie może przytrafić się kryzys wizerunkowy. Może też okazać się, że wykreowany przed laty w umysłach klientów obraz marki nie pasuje już do aktualnych trendów i nadszedł czas na zmiany. W obu sytuacjach firma staje przed koniecznością przeprowadzenia rebrandingu, czyli odświeżenia swojego wizerunku i nawiązaniu trwałej relacji z odbiorcami. Nie jest to proces łatwy, a więcej na temat podobieństw i różnic pomiędzy brandingiem i rebrandingiem można przeczytać tutaj: Branding a rebranding
Ile kosztuje branding – od czego zależy cena?
Branding jest mocno rozbudowanym procesem, dlatego trudno podać jednoznaczną kwotę, którą trzeba przeznaczyć na ten cel. Ostateczny koszt takich działań może być bardzo zróżnicowany i wynosić od kilku do kilkudziesięciu tysięcy złotych. Zależy to od wielu czynników, wśród których wyróżnić można:
- wielkość firmy zlecającej prace brandingowe
- dotychczasowy wizerunek marki
- zakres prac
- ilość przedstawionych wariantów (dotyczy np. nazwy czy logo)
- doświadczenie i reputację agencji brandingowej
- termin realizacji
Jakie korzyści przynosi branding?
Zastanawiając się nad tym, czy działania brandingowe się opłacają, wystarczy uświadomić sobie fakt, że konsumenci mają obecnie niemal nieograniczony dostęp do ogromnej ilości wszelkich dóbr i usług. Jeśli firma nie zadba o skuteczny branding, szansa na to, że zdecydują się na ich produkt, jest raczej niewielka, dlatego warto postarać się o zbudowanie silnej świadomości marki. Działania brandingowe wpływają na zwiększenie sprzedaży, kreują pozytywny wizerunek marki, zwiększają jej rozpoznawalność, budują zaufanie klientów – jednym słowem umacniają pozycję firmy na rynku i wyróżniają ją na tle konkurencji. A to wszystko prowadzi do stabilnego rozwoju firmy i zwiększa szansę na satysfakcjonujący sukces.
0 komentarzy
Funkcja trackback/Funkcja pingback