czas czytania: 6 MIN
Każdego dnia robiąc zakupy, zawierając umowy, planując wizytę u fryzjera czy urlop, podejmujemy wiele decyzji polegających na wyborze konkretnej firmy sprzedającej towary lub usługi, które chcemy kupić. Choć bywa, że robimy to pod wpływem impulsu, to bardzo często jesteśmy jednak przywiązani do konkretnej marki, której z różnych powodów pozostajemy wierni. Wobec ogromnej konkurencji na rynku niezwykle ważne jest, aby klienci bez problemu mogli rozpoznać swoje ulubione firmy i między innymi do tego przydaje się identyfikacja wizualna. Sprawdźmy więc co to takiego i jak się ją tworzy.
Spis treści
Czym jest identyfikacja wizualna?
Najprościej mówiąc identyfikacja wizualna to wszystkie symbole graficzne stosowane w danej firmie, które wyróżniają ją na tle konkurencji oraz powodują, że marka staje się szybko i łatwo rozpoznawalna. Bardzo ważne jest tu zachowanie spójności oraz jasne i czytelne powiązanie z logotypem, wartościami i misją, z którą utożsamia się firma. Jeśli wszystkie te elementy są ze sobą dobrze zharmonizowane, identyfikacja wizualna pomaga zbudować tożsamość marki i pokazać, co leży u podstaw jej działalności.
Na czym polega i z czego składa się system identyfikacji wizualnej?
System identyfikacji wizualnej polega na opracowaniu konkretnych procedur związanych z wyglądem oraz zastosowaniem różnego rodzaju znaków graficznych, w taki sposób, aby zawsze były wykorzystywane zgodnie ze ściśle określonymi zasadami. Dodatkowo procedury te dotyczą nie tylko elementów wizualnych (logo, kolorystyka, typografia itp.), będących podstawowymi składnikami identyfikacji wizualnej, ale również pozawizualnych, które oddziałują na inne zmysły niż wzrok. Przykładem takich elementów jest np. muzyka odtwarzana w gabinetach terapeutycznych, czy zapach emitowany w perfumeriach.
Elementy identyfikacji wizualnej
Im szerzej i dokładniej zostaną opisane poszczególne elementy komunikacji wizualnej, tym większa i skuteczniejsza będzie siła ich oddziaływania. To z kolei przełoży się na rozpoznawalność marki oraz zdobywanie klientów i utrzymanie stabilnej pozycji na rynku.
Do najpopularniejszych elementów identyfikacji wizualnej należą:
- logo — najbardziej rozpoznawalny symbol marki
- kolorystyka — dotyczy wszelkich oznaczeń stosowanych na materiałach reklamowych, opakowaniach, budynkach, samochodach, uniformach itp.
- typografia — określony krój i rozmiar czcionki stosowanej w materiałach firmowych
- layout strony internetowej
- dress code pracowników – identyfikatory, firmowe stroje, charakterystyczne dodatki
- materiały reklamowe – plakaty, ulotki, katalogi, gadżety firmowe
- druki firmowe
- symbole dekoracyjne
- koperty firmowe
- dokumenty handlowe
- tablice informacyjne zewnętrzne i wewnętrzne
- wygląd siedziby firmy, reklamy zewnętrznej, stoisk targowych
- charakterystyczne cechy samych produktów oraz ich opakowań
Wszystko to szczegółowo opisane jest w księdze identyfikacji wizualnej, która w wersji poszerzonej może zawierać również elementy pozawizualne. Powinien ją posiadać każdy, kto chce wypromować silną oraz rozpoznawalną markę, charakteryzującą się spójnym przekazem nawiązującym do misji i filozofii firmy.
Proces tworzenia identyfikacji wizualnej
Proces wprowadzania identyfikacji wizualnej musi być bardzo przemyślany i poparty solidnym przygotowaniem. Nie sprawdzą się tu spontaniczne działania i szybkie pomysły, a ponieważ całe przedsięwzięcie wymaga na pewno sporych nakładów, nie warto się spieszyć. Trzeba pamiętać, że identyfikacja wizualna to nie tylko logo i nazwa firmy, ponadto wszystkie jej elementy muszą być starannie zaplanowane oraz spójne.
Aby ułatwić i uporządkować pracę, cały proces można podzielić na kilka etapów:
- Analiza — żeby stworzyć dobrą identyfikację wizualną, trzeba zacząć od dokładnego poznania firmy, szczególnie jej aktualnego wizerunku (jeżeli taki istnieje). Należy też zaznajomić się z jej wartościami, strategią marketingową oraz z konkurencją. Bardzo ważne jest również zdefiniowanie grupy docelowej, jej potrzeb i oczekiwań.
- Strategia – dysponując zdobytą w poprzednim etapie wiedzą, czas przystąpić do planowania. Tu powstają pierwsze pomysły, które są analizowane i poddawane ocenie poprzez badanie na grupie docelowej. W ten sposób wybiera się najlepszą propozycję nazwy i logo.
- Projektowanie – to moment, w którym realizuje się pomysły. Zostaje zaprojektowane logo, wybiera się czcionkę, opracowuje wytyczne dla materiałów reklamowych, strojów firmowych i wszystkich elementów identyfikacji wizualnej. Dotyczy to również zaplanowania aranżacji lokali firmowych, stoisk targowych i wszystkich miejsc związanych z marką.
- Wdrażanie – realizacja przyjętych projektów oraz zakomunikowanie zmian otoczeniu (np. przez kampanie reklamowe) i pracownikom. Po tym etapie warto sprawdzić, czy wszystkie elementy identyfikacji wizualnej są konsekwentnie stosowane i spójne.
Identyfikacja wizualna – korzyści
Identyfikacja wizualna pomaga stworzyć i utrwalić w świadomości klientów pozytywny wizerunek marki. Powoduje, że produkty, czy usługi danej firmy stają się rozpoznawalne oraz wyróżniają się wśród konkurencji. Konsumenci mogą szybko i bezproblemowo do nich dotrzeć, mają też pewność, że kupują dobra charakteryzujące się określoną jakością czy renomą. Prawidłowo wdrożona identyfikacja wizualna pomaga w zrozumieniu misji marki oraz wartości, którymi się kieruje, wzmaga także zaufanie do marki, która w oczach klientów prezentuje się profesjonalnie i estetycznie. Trudno dziś wyobrazić sobie nowoczesną firmę bez spójnego systemu wizualnego, co widać, chociażby w dużych kampaniach reklamowych wiodących na rynku producentów. Dlatego też nawet mając niewielki sklep czy gabinet warto stworzyć taki system, gdyż po pewnym czasie na pewno przyniesie korzyści i wzrost zainteresowania wśród potencjalnych klientów.
0 komentarzy