Znaczenie logo w budowaniu marki – jak stworzyć skuteczne logo?

utworzone przez paź 23, 2023Identyfikacja wizualna

czas czytania: 5 MIN

Czym jest logo, wie na pewno każdy, bo z niewielkimi znakami graficznymi oznaczającymi różne firmy spotykamy się na każdym kroku. Teraz zastanowimy się nad tym, czemu ma ono tak duże znaczenie dla marki i jak go zaprojektować, aby dobrze spełniało swoją funkcję.

Logo, czyli pozornie niewielki element będący częścią systemu identyfikacji wizualnej marki jest odpowiedzialne za jej rozpoznawalność oraz całą gamę odczuć, jakie wywołuje wśród odbiorców.

Oto najważniejsze funkcje, jakie pełni:

  • Identyfikuje markę i zwiększa jej rozpoznawalność – w czasach, gdy półki sklepowe uginają się pod różnego rodzaju towarami, znalezienie produktu konkretnej firmy może być trudne. Znajome logo umieszczone na opakowaniu znacznie w tym pomaga, a jeśli łatwo zapada w pamięci, zwiększa też rozpoznawalność marki wśród nowych klientów.
  • Wyróżnia markę na tle konkurencjiskuteczne logo to m.in. takie, którego nie da się pomylić z żadnym innym. Jego zadaniem jest zwrócenie uwagi na daną markę, w taki sposób, aby konkurencja została w tyle.
  • Odpowiada za „pierwsze wrażenie” logo jest tym elementem marki, z którym często zapoznajemy się wcześniej niż z samym produktem. Dlatego  tak ważne jest, aby to pierwsze wrażenie było pozytywne i przynosiło dobre skojarzenia.
  • Przybliża cenione przez markę wartości – czasem logo może sygnalizować, czym zajmuje się firma, jednak nie jest to konieczne. Często jednak znak ten odzwierciedla misję marki np. rozwój, solidność, pomoc.
  • Podnosi prestiż firmy – starannie zaprojektowane logo harmonizujące z innymi elementami systemu identyfikacji wizualnej, świadczy o profesjonalizmie, co automatycznie podnosi prestiż marki.

Logo można porównać do wizytówki firmy, krótkiego komunikatu, jaki idzie w świat, a wraz z nim to, co marka chce przekazać swoim odbiorcom. Jeśli zostanie zauważone i stanie się rozpoznawalne, może być ogromnym atutem przedsiębiorstwa zwiększającym jego zyski i szanse na zdeklasowanie konkurencji.

Branding — czym jest i na czym polega - blog Kod Marki b&w

Na to, czy znak firmowy okaże się skuteczny, czy pozostanie niezauważony, wpływ ma wiele czynników odpowiadających  za ewentualny sukces. Nie ma oczywiście precyzyjnej instrukcji mówiącej o tym, jak stworzyć logo, ale istnieją pewne zasady, które warto wziąć pod uwagę w trakcie pracy nad projektem. Najważniejsze z nich to:

  • Prostota – często mniej znaczy więcej i w tym przypadku to się bardzo dobrze sprawdza. Logo nie powinno być zbyt rozbudowane czy dekoracyjne, ponieważ może stać się nieczytelne i męczące. Znacznie trudniej też zaprezentować go wtedy na różnych podłożach czy pomniejszyć.
  • Ograniczona kolorystyka – czyli najwyżej 3 kolory. Tu podobnie jak wyżej, zbyt barwne logo straci na wartości i będzie trudne do zapamiętania. Przystępując do pracy, warto też zapoznać się z psychologią kolorów, co ułatwi dobranie barwy do marki.
  • Ponadczasowość – zawsze trzeba zakładać, że firma będzie istniała przez wiele lat, dlatego logo powinno być tak zaprojektowane, żeby zawsze wyglądało dobrze. Lepiej zaufać sprawdzonym rozwiązaniom niż chwilowej modzie.
  • Uniwersalność – trzeba pamiętać o tym, że logo będzie wykorzystywane na różnych podłożach i w różnej skali. Powinno być na tyle uniwersalne, aby niezależnie od rozmiaru czy nośnika zawsze prezentowało się estetycznie i czytelnie.
  • Oryginalność logo musi się wyróżniać i nie może przypominać innych znaków firmowych. Warto zadbać o to, aby było unikatowe, dzięki czemu zwiększy się szansa na to, że odbiorcy lepiej go zapamiętają.

Dobre logo daje siłę!

Nie bez przyczyny firmy kładą duży nacisk na stworzenie estetycznego i skutecznego logo. Obserwując rozwój największych światowych marek, od razu widać, jak duże znaczenie mają ich firmowe znaki i jak bardzo zakorzeniły się w społecznej świadomości. Korzyści z tego wynikające są tak ogromne, że każdy przewidujący przedsiębiorca na pewno dostrzeże potencjał drzemiący w logo i dołoży wszelkich starań, aby jego marka mogła poszczycić się takim rozpoznawalnym symbolem.

Ocen poradę

0 komentarzy

Wyślij komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Blog O nas

Jesteśmy Dominika i Kamila

Pomożemy Ci zbudować wyjątkową markę, która będzie do Ciebie pasować jak ulał. Oczarujesz wymarzonych klientów i będziesz mogła rozwijać swój biznes na luzie.

Pomagamy dotrzeć do serca marki
Lubimy upraszczać
Liczą się dla nas efekty

Wyślij zgłoszenie na: kontakt@kodmarki.pl
+48 606 798 771

szukaj wg kategorii

Dołącz do newslettera

Bądź na bieżąco i dołącz do BrandNews, dzięki temu jako pierwsza otrzymasz garść praktycznych wskazówek, o tym jak budować branding i rozwijać unikalną i dopasowaną do Ciebie markę osobistą.

+48 606 798 771
kontakt@kodmarki.pl