czas czytania: 6 MIN
Każdy, kto poważnie myśli o rozwinięciu swojej kariery lub firmy, prędzej czy później zetknie się z pojęciami znanymi ze świata marketingu. Jednym z nich jest na pewno personal branding, sprawdźmy więc, co to jest i dlaczego warto zgłębić ten temat.
Spis treści
Personal branding czyli sposób na profesjonalny wizerunek
Najprostsza definicja pojęcia personal branding (marka osobista) mówi o tym, że jest to strategia umożliwiająca stworzenie własnego wizerunku i tego, w jaki sposób będzie postrzegana twoja osoba, a zarazem firma, którą reprezentujesz. Choć mogłoby się wydawać, że inwestowanie w markę osobistą to coś, co dotyczy wyłącznie ludzi znanych, w rzeczywistości każdy, kto chce się wyróżnić i zaistnieć w społecznej świadomości powinien zainteresować się tą kwestią. Powód jest prosty – spójny i autentyczny obraz danej osoby to ogromny krok ku rozpoznawalności oraz profesjonalnej reputacji, które są niezbędne w rozwoju kariery i zdobywaniu popularności. Świadome budowanie marki jest więc jednym z lepszych sposobów na wzbudzenie zainteresowania i osiągnięcie sukcesu zawodowego.
O czym warto pamiętać?
Zaczynając pracę nad marką osobistą, trzeba wiedzieć, że jest to proces długotrwały, wymagający konsekwencji i wytrwałości. W swoich działaniach musisz też być autentyczny – wszelkie manipulacje na pewno zostaną kiedyś odkryte, co zaszkodzi twoim interesom. Dzięki uczciwemu podejściu do samego siebie zyskasz wiernych i lojalnych obserwatorów, klientów czy fanów, którzy staną za tobą murem w każdej sytuacji. Ważne również jest tu prawidłowe określenie grupy docelowej, do której chcesz dotrzeć oraz sposobów, które do tego doprowadzą. Mogą to być np. media społecznościowe, TV, działalność charytatywna czy artystyczna. Wśród osób będących dobrym przykładem skutecznej strategii personal branding, są zarówno influencerzy, jak i biznesmeni, sportowcy, dziennikarze czy artyści, co dowodzi, że technika ta nadaje się dla każdego, kto chce zbudować karierę, bazując na wartościach, które są mu bliskie.
Budowa marki osobistej najważniejsze działania
Aby skutecznie wyróżnić się na rynku, musisz wdrożyć konkretne działania, które po pewnym czasie pomogą ci uzyskać oczekiwaną rozpoznawalność i odpowiednią reputację. Zacznij od wypunktowania swoich mocnych stron, zastanów się, w czym jesteś dobry, a także, nad czym musisz jeszcze popracować. Pomyśl, w jaki sposób pokazać, że jesteś profesjonalistą oraz osobą godną zaufania.
Udostępniaj i publikuj wartościowe treści, które będą dowodem na to, że jesteś specjalistą w swojej dziedzinie, bierz udział w dyskusjach, daj się poznać, jako zaangażowany profesjonalista. Pamiętaj jednak o tym, aby wszystkie działania były spójne, bo autentyczność to podstawa tego, by zbudować solidną markę osobistą i przekonać do siebie szerokie grono odbiorców.
Dlaczego warto inwestować w personal branding?
Niezależnie od tego, czy już masz swój biznes, czy dopiero myślisz o tym, jak poprowadzić swoją karierę, marka osobista to coś, nad czym warto się zastanowić. W czasach błyskawicznie rozchodzącej się informacji klienci czy kontrahenci lubią wiedzieć, z kim mają do czynienia i często charyzmatyczna postać właściciela firmy jest tym, co przyciąga do niej konkretne osoby. Personal branding to także korzyści w postaci zwiększenia rozpoznawalności i wiarygodności, na czym na pewno zyskuje prowadzona przez konkretną osobę działalność komercyjna, sportowa czy artystyczna. Efektem wyrobionej marki jest na pewno renoma, a co za tym idzie większa swoboda działania i szersze możliwości w zakresie realizowania nowych projektów. Wszystko to oczywiście przekłada się na przyszłą pozycję firmy, ale nie można też zapominać o tym, że budowanie marki osobistej to ciągła praca nad sobą, swoim rozwojem i profesjonalizmem, a to zawsze się opłaca. Jeśli więc chcesz zaistnieć na rynku i stać się jego znaczącym elementem, nie zapominaj o tym, że za każdą firmą stoi człowiek, a to, kim jest, w dużej mierze przyczynia się do jego sukcesu.
0 komentarzy