Elementy brandingu – co wpływa na kształt marki?

utworzone przez wrz 7, 2023Branding

czas czytania: 6 MIN

Marka to pojęcie znane nie tylko z marketingowych publikacji, ale również z codziennego życia. Każdego dnia korzystamy z usług i otaczamy się produktami pochodzącymi od mniej lub bardziej znanych producentów. Oznaczone unikalnym logo, dają nam gwarancję, że nabywamy dobra, od których oczekujemy konkretnej jakości. Znalezienie się w gronie najpopularniejszych marek, to niewątpliwie cel każdej chcącej osiągnąć sukces firmy, a żeby tego dokonać, warto zainteresować się brandingiem.

Branding, czyli sposób na markę

 

Zdarza się, że firma wprowadza na rynek ciekawy produkt, jednak mimo niewątpliwych zalet nie zyskuje on uznania w oczach klientów. Zastanawiając się, co jest powodem takiej sytuacji, trzeba pamiętać o tym, że na wybory konsumentów wpływa całkiem sporo czynników i tajemnica sukcesu nie kończy się wyłącznie na jakości oferowanego towaru. Aby dana marka była rozpoznawalna i popularna, konieczne jest zbudowanie w społecznej świadomości jej pozytywnego wizerunku i to właśnie jest przedmiotem działań brandingowych. Mamy tu więc do czynienia z ciągłym i długotrwałym procesem polegającym na systematycznym kreowaniu marki, tak aby trwale zakorzeniła się w umysłach odbiorców. Składa się on z wielu czynników, mających bezpośredni wpływ na ostateczny kształt marki, wśród których są m.in. takie elementy brandingu jak: nazwa firmy, logo, slogan, kolorystyka, strategia komunikacji oraz misja i opowieść marki.

Branding — czym jest i na czym polega - blog Kod Marki b&w

Nazwa firmy

 

To na pewno jeden z najważniejszych elementów brandingu, bez którego po prostu nie ma marki. Pracując nad nim, warto pamiętać, że nazwa będzie używana prawdopodobnie przez wiele lat i raczej trudno będzie ją zmienić, dlatego warto wyjątkowo dobrze przemyśleć każdy pomysł. Na co zwrócić uwagę? Na pewno na to, by była ona spójna z wizerunkiem firmy oraz wartościami, które marka chce komunikować, a także na to, aby wybrać proste i „wpadające w ucho” słowo.

O tym, jak ważne jest logo, wie zapewne każdy. Solidny branding nie obejdzie się bez opracowania interesującego i rozpoznawalnego symbolu, który będzie przykuwał uwagę klientów oraz pomagał w identyfikacji marki. Tu w przeciwieństwie do nazwy firmy, czasem dochodzi do zmiany logotypu, aby dopasować go do aktualnych trendów.

Slogan marki

Jeśli uda się wymyślić krótkie, ale wiele mówiące hasło odzwierciedlające to, co ma do zaoferowania marka, może się 

okazać, że stanie się ono trwale przyporządkowanym elementem silnego i rozpoznawalnego brandu.

 

Kolorystyka

Ludzie często zapamiętują oczami. Dobrze dobrana kolorystyka obecna w materiałach firmowych, logo, czy na stronie internetowej spowoduje, że dana barwa trwale będzie się kojarzyła z konkretną marką. Warto tu zadbać, o to, aby wybrane kolory korespondowały z misją marki, jej działalnością czy wyglądem samych produktów. 

 

Strategia komunikacji marki

Pod tym hasłem kryją się wszelkie sposoby komunikacji marki z klientami, a przede wszystkim z grupą docelową. Wśród wykorzystywanych narzędzi mogą się znaleźć treści umieszczane na stronie internetowej oraz firmowym blogu, newslettery, profile czy reklamy w social mediach. Za pomocą tych kanałów marka utrzymuje kontakt z konsumentami i przekazuje im nie tylko informacje o produktach, ale też ważne dla niej wartości.

 

Misja marki

Branding, to również praca nad misją marki oraz przyświecającą jej filozofią. Nie każda firma przywiązuje do tego wagę, jest to jednak bardzo ważny element pomagający zbudować świat wartości, z którym identyfikuje się grupa docelowa. Dobrym przykładem jest tu np. położenie nacisku na ekologię czy rozwój.

 

Opowieść marki

Ten element może się wydawać nieoczywisty, ma jednak duże znaczenie w kształtowaniu wizerunku marki. Niemal wszyscy lubimy ciekawe historie, jeżeli marka może się taką pochwalić (np. opowieścią o wcześniejszych pokoleniach budujących rodzinny biznes, lub o przełomowym wydarzeniu, które zapoczątkowało stworzenie marki) warto to wykorzystać, aby zbudować zaufanie klientów i zaistnieć w ich świadomości.

To oczywiście tylko najbardziej charakterystyczne elementy brandingu, ponieważ ostateczny wizerunek marki można kształtować na wielu płaszczyznach. I właśnie wtedy, gdy jest to robione wielokanałowo, a wszystkie działania są ze sobą spójne, jest największa szansa na zbudowanie silnego przyciągającego lojalnych klientów brandu.

Ocen poradę

0 komentarzy

Wyślij komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Blog O nas

Jesteśmy Dominika i Kamila

Pomożemy Ci zbudować wyjątkową markę, która będzie do Ciebie pasować jak ulał. Oczarujesz wymarzonych klientów i będziesz mogła rozwijać swój biznes na luzie.

Pomagamy dotrzeć do serca marki
Lubimy upraszczać
Liczą się dla nas efekty

Wyślij zgłoszenie na: kontakt@kodmarki.pl
+48 606 798 771

szukaj wg kategorii

Dołącz do newslettera

Bądź na bieżąco i dołącz do BrandNews, dzięki temu jako pierwsza otrzymasz garść praktycznych wskazówek, o tym jak budować branding i rozwijać unikalną i dopasowaną do Ciebie markę osobistą.

+48 606 798 771
kontakt@kodmarki.pl