czas czytania: 5 MIN
Każdej chcącej wyróżnić się na rynku firmie, zależy na pozytywnym wizerunku, który jest bardzo ważnym elementem budowania sukcesu. Na ostateczny odbiór marki przez odbiorców ma wpływ wiele czynników, a tym, co obecnie zyskuje na znaczeniu, jest Corporate Social Responsibility, czyli społeczna odpowiedzialność biznesu. Sprawdźmy więc, co to jest CSR i czy rzeczywiście ma tak duży wpływ na proces brandingu.
Czym jest CSR?
Społeczna odpowiedzialność biznesu jest strategią zarządzania opartą na założeniu, że działalność firmy powinna być prowadzona w taki sposób, aby uwzględnić interesy pracowników, otoczenia i środowiska. Ostatecznym celem takiego przedsiębiorstwa jest więc nie tylko osiągnięcie określonych zysków i wyników, ale również realny wpływ na zadowolenie zatrudnionych w nim osób, określonych grup społecznych niezwiązanych z firmą czy stan środowiska naturalnego. Można powiedzieć, że to połączenie biznesu z aktywnością na rzecz poprawy otoczenia oraz wzajemnych relacji. Firma, chcąc być społecznie odpowiedzialną, powinna położyć szczególny nacisk na kwestie wskazane przez normę ISO 26000, czyli: ład organizacyjny, prawa człowieka, zatrudnienie i stosunki pracy, środowisko, uczciwe praktyki operacyjne, zagadnienia konsumenckie, zaangażowanie społeczne i rozwój społeczności lokalnej.
Jak to wygląda w praktyce?
Istnieje wiele sposobów na to, aby prowadzić społecznie odpowiedzialny biznes, dlatego przedsiębiorstwa mogą wybrać takie, które najbardziej wpisują się w misję firmy i w których najlepiej się sprawdzą.
Wśród najpopularniejszych narzędzi CSR można wyróżnić:
- Działania proekologiczne – bardzo ostatnio popularne i pozytywnie odbierane przez społeczeństwo. Należą do nich wszelkie programy mające na celu zminimalizowanie szkodliwego wpływu na środowisko, takie jak nowoczesne rozwiązania technologiczne, zrównoważone zarządzanie odpadami, czy popularyzacja i wdrażanie ekologicznych zachowań wśród pracowników.
- Kampanie społeczne – dzięki nim firma angażuje się w sprawy ważne dla społeczeństwa, wpływa na szerzenie pożądanych postaw, podnosi poziom świadomości dotyczącej określonych zjawisk w przestrzeni publicznej czy wspomaga konkretne grupy potrzebujących.
- Programy dla pracowników – np. szeroka oferta szkoleń podnoszących kwalifikacje, programy wyrównywania szans, wspomagające zatrudnienie osób po 50 roku życia lub niepełnosprawnych, a także imprezy integracyjne czy atrakcyjny system benefitów.
- Wolontariat – akcje angażujące pracowników w działalność charytatywną skierowaną np. do osób ubogich, niepełnosprawnych, bezdomnych zwierząt itp.
- Działania na rzecz społeczności lokalnej i okolicy – wspieranie środowiskowych inicjatyw, współuczestnictwo w organizacji pomocy dla określonych grup czy inwestowanie w rozwój danego regionu.
CSR a wizerunek firmy
Społeczna odpowiedzialność biznesu powoduje, że przedsiębiorstwo staje się bardziej „ludzkie”, przestaje być tylko miejscem pracy i zaczyna odgrywać pozytywną rolę w życiu zatrudnionych osób oraz w bliskim mu środowisku. Korzyści, jakie niesie za sobą CSR dotyczą jednak nie tylko pracowników i regionu, ale też samej firmy, a uwidacznia się to najbardziej w kształtowaniu pozytywnego wizerunku, który powstaje na skutek wspomnianych wyżej działań.
Dzięki nim tworzy się zaangażowany i lojalny zespół, który czując się dobrze w miejscu pracy oraz mając poczucie robienia czegoś dobrego, jest też bardziej wydajny i efektywny. Firma, informując świat o swoich działaniach, wysyła komunikat mówiący o tym, że zależy jej na tym, czym żyją lokalne społeczności i pokazuje, że chce uczestniczyć w rozwiązywaniu różnorodnych bieżących problemów. To powoduje, że staje się rozpoznawalna i identyfikowalna jako etyczna oraz przyjazna dla pracowników, środowiska naturalnego i okolicy. Wzrasta jej prestiż oraz zaufanie wśród klientów, którzy coraz częściej swoje decyzje zakupowe uzależniają od tego, czy przedsiębiorstwo działa zgodnie z zasadami etycznymi. Nie ma wątpliwości, że w czasach, gdy dobre warunki pracy, respektowanie praw człowieka i dbanie o środowisko naturalne to jedne z najbardziej cenionych wartości, CSR jest głównym kluczem do zbudowania pozytywnego wizerunku marki.
0 komentarzy