CSR (Corporate Social Responsibility) i branding: Jak odpowiedzialność społeczna wpływa na wizerunek marki?

utworzone przez lis 20, 2023Branding

czas czytania: 5 MIN

Każdej chcącej wyróżnić się na rynku firmie, zależy na pozytywnym wizerunku, który jest bardzo ważnym elementem budowania sukcesu. Na ostateczny odbiór marki przez odbiorców ma wpływ wiele czynników, a tym, co obecnie zyskuje na znaczeniu, jest Corporate Social Responsibility, czyli społeczna odpowiedzialność biznesu. Sprawdźmy więc, co to jest CSR i czy rzeczywiście ma tak duży wpływ na proces brandingu.

Czym jest CSR?

Społeczna odpowiedzialność biznesu jest strategią zarządzania opartą na założeniu, że działalność firmy powinna być prowadzona w taki sposób, aby uwzględnić interesy pracowników, otoczenia i środowiska. Ostatecznym celem takiego przedsiębiorstwa jest więc nie tylko osiągnięcie określonych zysków i wyników, ale również realny wpływ na zadowolenie zatrudnionych w nim osób, określonych grup społecznych niezwiązanych z firmą czy stan środowiska naturalnego. Można powiedzieć, że to połączenie biznesu z aktywnością na rzecz poprawy otoczenia oraz wzajemnych relacji. Firma, chcąc być społecznie odpowiedzialną, powinna położyć szczególny nacisk na kwestie wskazane przez normę ISO 26000, czyli: ład organizacyjny, prawa człowieka, zatrudnienie i stosunki pracy, środowisko, uczciwe praktyki operacyjne, zagadnienia konsumenckie, zaangażowanie społeczne i rozwój społeczności lokalnej.

CSR  Jak odpowiedzialność społeczna wpływa na wizerunek marki

Jak to wygląda w praktyce?

 Istnieje wiele sposobów na to, aby prowadzić społecznie odpowiedzialny biznes, dlatego przedsiębiorstwa mogą wybrać takie, które najbardziej wpisują się w misję firmy i w których najlepiej się sprawdzą.

Wśród najpopularniejszych narzędzi CSR można wyróżnić:

  • Działania proekologiczne – bardzo ostatnio popularne i pozytywnie odbierane przez społeczeństwo. Należą do nich wszelkie programy mające na celu zminimalizowanie szkodliwego wpływu na środowisko, takie jak nowoczesne rozwiązania technologiczne, zrównoważone zarządzanie odpadami, czy popularyzacja i wdrażanie ekologicznych zachowań wśród pracowników.
  • Kampanie społeczne – dzięki nim firma angażuje się w sprawy ważne dla społeczeństwa, wpływa na szerzenie pożądanych postaw, podnosi poziom świadomości dotyczącej określonych zjawisk w przestrzeni publicznej czy  wspomaga konkretne grupy potrzebujących. 
  • Programy dla pracowników – np. szeroka oferta szkoleń podnoszących kwalifikacje, programy wyrównywania szans, wspomagające zatrudnienie osób po 50 roku życia lub niepełnosprawnych, a także imprezy integracyjne czy atrakcyjny system benefitów. 
  • Wolontariat – akcje angażujące pracowników w działalność charytatywną skierowaną np. do osób ubogich, niepełnosprawnych, bezdomnych zwierząt itp.
  • Działania na rzecz społeczności lokalnej i okolicy – wspieranie środowiskowych inicjatyw, współuczestnictwo w organizacji pomocy dla określonych grup czy inwestowanie w rozwój danego regionu.
CSR a wizerunek firmy

CSR a wizerunek firmy 

Społeczna odpowiedzialność biznesu powoduje, że przedsiębiorstwo staje się bardziej „ludzkie”, przestaje być tylko miejscem pracy i zaczyna odgrywać pozytywną rolę w życiu zatrudnionych osób oraz w bliskim mu środowisku. Korzyści, jakie niesie za sobą CSR dotyczą jednak nie tylko pracowników i regionu, ale też samej firmy, a uwidacznia się to najbardziej w kształtowaniu pozytywnego wizerunku, który powstaje na skutek wspomnianych wyżej działań.

Dzięki nim tworzy się zaangażowany i lojalny zespół, który czując się dobrze w miejscu pracy oraz mając poczucie robienia czegoś dobrego, jest też bardziej wydajny i efektywny. Firma, informując świat o swoich działaniach, wysyła komunikat mówiący o tym, że zależy jej na tym, czym żyją lokalne społeczności i pokazuje, że chce uczestniczyć w rozwiązywaniu różnorodnych bieżących problemów. To powoduje, że staje się rozpoznawalna i identyfikowalna jako etyczna oraz przyjazna dla pracowników, środowiska naturalnego i okolicy. Wzrasta jej prestiż oraz zaufanie wśród klientów, którzy coraz częściej swoje decyzje zakupowe uzależniają od tego, czy przedsiębiorstwo działa zgodnie z zasadami etycznymi. Nie ma wątpliwości, że w czasach, gdy dobre warunki pracy, respektowanie praw człowieka i dbanie o środowisko naturalne to jedne z najbardziej cenionych wartości, CSR jest głównym kluczem do zbudowania pozytywnego wizerunku marki.

Ocen poradę

0 komentarzy

Wyślij komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Blog O nas

Jesteśmy Dominika i Kamila

Pomożemy Ci zbudować wyjątkową markę, która będzie do Ciebie pasować jak ulał. Oczarujesz wymarzonych klientów i będziesz mogła rozwijać swój biznes na luzie.

Pomagamy dotrzeć do serca marki
Lubimy upraszczać
Liczą się dla nas efekty

Wyślij zgłoszenie na: kontakt@kodmarki.pl
+48 606 798 771

szukaj wg kategorii

Dołącz do newslettera

Bądź na bieżąco i dołącz do BrandNews, dzięki temu jako pierwsza otrzymasz garść praktycznych wskazówek, o tym jak budować branding i rozwijać unikalną i dopasowaną do Ciebie markę osobistą.

+48 606 798 771
kontakt@kodmarki.pl