czas czytania: 7 MIN
Spis treści
- 1 Określenie celów analizy
- 2 Identyfikacja głównych konkurentów
- 3 Analiza oferty i pozycjonowania konkurencji
- 4 Ocena wizualnej identyfikacji konkurentów
- 5 Analiza konkurencji i strategii marketingowej
- 6 Ocena konkurencji w social mediach
- 7 Zbieranie opinii klientów i analiza satysfakcji
- 8 Wnioski i adaptacja własnej strategii
Określenie celów analizy
Analiza konkurencji jest jak mapa, która pokazuje nam, gdzie umiejscowiona jest nasza marka na zagęszczonym rynku, na którym funkcjonują nasi odbiorcy. Dobrze jest wiedzieć, jakie kroki podejmują nasi konkurenci, aby móc podejmować bardziej świadome decyzje związane z działaniami strategicznymi marki. Da Ci to jasność, na temat tego, gdzie marka silna, a gdzie jest jeszcze przestrzeń na to, aby jej działania poprawić.
Identyfikacja głównych konkurentów
Zacznij od zidentyfikowania tych, którzy podobnie jak Ty zabiegają o uwagę klientów. Sprawdź, kto jest najbliżej Twojego modelu biznesowego i kogo postrzegasz jako swojego głównego rywala. Przeznacz minimum 30 minut na to zadanie. Sprawdź, czy konkurent ma własną stronę www i jakiej jest ona jakości. Czy działa w mediach społecznościowych. Czy publikuje treści systematycznie i jest konsekwentny? Czy treści, które publikuje są angażujące? Jaką ma ofertę? Jakie usługi lub kursy, szkolenia online oferuje? Jaką ma propozycję wartości dla odbiorców? Jeśli nie przychodzi Ci do głowy, kto mógłby stanowić konkurencję dla Twojej firmy, wpisz w google nazwę twojej branży + online. Wyskoczy Ci kilka przykładów, które stanowią Twoją bezpośrednią konkurencję.
Analiza oferty i pozycjonowania konkurencji
Przeanalizuj, co oferują Twoi konkurenci i jak się pozycjonują. Czy starają się być najtańsi, czy może koncentrują się na dostarczeniu wysokiej jakości usług? Jaką mają strategię? Poznanie ich strategii może pomóc Ci znaleźć swoją unikalną przestrzeń, czym możesz się wyróżnić na rynku. Ja kiedy wykonałam to ćwiczenie pierwszy raz bardzo się ucieszyłam, bo okazało się, że marki, które uznawałam za swoją największą konkurencję tak naprawdę nią nie są. Mimo, że tematycznie zdawałoby się, że oferujemy podobne usługi, po głębszej analizie okazało się, że nie tylko nasze produkty są inne, ale kierujemy ofertę do innych grup odbiorców. To było bardzo wyzwalające doświadczenie.
Ocena wizualnej identyfikacji konkurentów
Sprawdź jakie mają logo, jakie materiały promocyjne wykorzystują w komunikacji. Jakie wrażenie robią na Tobie? Czy ich identyfikacja wizualna jest spójna i przyciągająca, kiedy patrzysz na markę całościowo? Jaki jest styl wizualny konkurencji? Czy kreują nowoczesny wizerunek, czy bliżej im do klasycznego looku? A może zauważasz chaos i bałagan w oprawie wizualnej? Fonty inne na stronie, inne w mediach społecznościowych. Brak decyzji, co do typu grafik, po których można rozpoznać markę. Zdjęcia z wielu źródeł, w różnych tonacjach kolorystycznych. Brak wybranej palety kolorystycznej marki. To pozytywny sygnał dla Ciebie. Dbając o uporządkowanie swojej identyfikacji wizualnej możesz szybko zyskać przewagę nad konkurentem.
Analiza konkurencji i strategii marketingowej
Sprawdź, jak Twoi konkurenci komunikują się z klientami. Czy wysyłają newsletter, czy wrzucają posty i rolki w media społecznościowe. A może prowadzą bloga? Zastanów się, jakie wnioski możesz wyciągnąć ich Strategii Komunikacji. Przemyśl, czy szybciej osiągniesz swoje cele finansowe publikując w social mediach, czy prowadząc strategiczny newsletter? Testuj, która grupa najlepiej konwertuje, to da Ci jasność na czym się skoncentrować planując kolejne działania komunikacyjne.
Media społecznościowe to dziś potężne narzędzie. Sprawdź, jak Twoi konkurenci wykorzystują platformy społecznościowe do promocji swojej marki. Czy mają dużą aktywność? Jakie treści publikują? Czy treści angażują odbiorców. Pamiętaj przy tym, że nie zawsze ilość followersów będzie miała bezpośrednie przełożenie na ilość zakupów. Nie raz słyszy się historie influencerów, którzy mają setki tysięcy fanów, a nikt z nich nie kupuje. Czasem lepsza jest mniejsza społeczność, ale realnie zainteresowana naszymi usługami niż tysiące obserwujących.
Zbieranie opinii klientów i analiza satysfakcji
Sprawdź opinie klientów na temat Twoich konkurentów. Co im się podoba, a co nie? Czy są obszary, w których mogą być lepsi od Ciebie? Zastanów się, czy rozwiązania, które cenią sobie ich klienci jesteś w stanie wdrożyć w swojej firmie. Przemyślana propozycja wartości to bardzo ważny element wpływający długoterminowo na sukces firmy. Sprawdź też braki – na co narzekają klienci konkurencji. To dla Ciebie również prosty drogowskaz na czym możesz zbudować swoją przewagę. Jeśli u konkurencyjnej marki szwankuje obsługa posprzedażowa (bo skupia się tylko na tym by sprzedać i mieć z głowy) – na tym zbuduj swój wyróżnik.
Wnioski i adaptacja własnej strategii
Na podstawie zebranych danych, przeprowadź analizę i wyciągnij wnioski. Co możesz zrobić lepiej? Jak możesz wykorzystać wiedzę o swoich konkurentach, aby ulepszyć swoją markę?
Analiza konkurencji to kluczowy krok w budowaniu mocnej marki. Pozwala nam zrozumieć nasze miejsce na rynku, dostrzec konkurencyjne przewagi i znaleźć obszary, w których możemy się poprawić. Dlatego nie czekaj z tym, przeprowadź analizę i wprowadź konkretne działania. Sama będziesz zaskoczona, jak nawet proste rozwiązania, ale będące odzwierciedleniem wniosków z analizy konkurencji przełożą się na rozwój swojej marki w świadomy sposób.
0 komentarzy