Storytelling w brandingu – jak opowiadać historie, które budują markę?

utworzone przez paź 5, 2023Branding

czas czytania: 5 MIN

Każdego dnia świat bombarduje nas ogromną ilością informacji, wśród których znaczną część stanowią reklamy. Czy tego chcemy, czy nie stykamy się z nimi niemal na każdym kroku, dlatego w końcu przestajemy je zauważać. Stanowi to duże wyzwanie dla marek, które chcąc się wyróżnić, muszą jakoś dotrzeć do umysłów potencjalnych klientów i pozostawić w nich trwały ślad. Jednym z lepszych pomysłów na wzbudzenie zainteresowania jest obco brzmiący, ale znany od wieków storytelling.

Storytelling, co to takiego?

 

Słowo to stało się ostatnio bardzo popularne i choć może się wydawać, że oznacza coś skomplikowanego, w rzeczywistości dotyczy czegoś bardzo prostego i bliskiego ludziom na całym świecie. O czym mowa? O tym, co mieszkańcy naszego globu uwielbiają robić, niezależnie od miejsca i czasu, w którym żyją, czyli o słuchaniu opowieści. Storytelling to nic innego jak opowiadanie historii, które jak wiadomo, wzbudzają w słuchaczach różnego rodzaju emocje od zachwytu, przez ciekawość, zdziwienie, wzruszenie, współczucie, radość aż po złość czy strach. Znany niemal od zarania dziejów, był kiedyś jedyną metodą na przekazywanie informacji, tradycji, legend oraz wspaniałym sposobem na wspólne spędzanie wolnych chwil. Czasy się zmieniły, wynaleziono pismo, książki, internet, ale jedno pozostało bez zmian – nadal lubimy słuchać historii, przeżywać je i utożsamiać się z ich bohaterami. Fakt ten doskonale wykorzystany został przez specjalistów marketingu, którzy ciągle szukają sposobów na to, jak zwrócić uwagę na reklamowany produkt i zbudować więź pomiędzy klientami a marką. Okazało się, że storytelling nadaje się do tego doskonale, ważne, tylko aby wiedzieć, jak go używać.

Kod_Marki_Storytelling (1)

Jak opowiadać, żeby ludzie słuchali?

Żeby porwać słuchaczy trzeba mieć naprawdę ciekawą historię do opowiedzenia. Zasada ta działa zarówno w kręgu towarzyskim, jak i w marketingu narracyjnym. Jak więc zrobić to dobrze? Po pierwsze trzeba wymyślić, o czym będzie opowieść i tu przyda się odpowiedzenie sobie na pytania: jakie unikalne cechy posiada marka, jakie problemy rozwiązuje, jaka misja jej przyświeca, do kogo jest skierowana itp. To może pomóc w stworzeniu zarysu interesującej fabuły, pokazującej np. wyjątkowość marki, jej rodzinną historię, czy to jak radzi sobie z konkretnymi problemami, na które napotykają w swoim życiu potencjalni klienci. Sama fabuła to oczywiście nie wszystko, trzeba też zadbać o odpowiednią strukturę snutej opowieści i tu należy pamiętać o jej podstawowych elementach, takich jak:

Kod_Marki_Storytelling (2)
  • Bohater lub bohaterowie – może to być zarówno klient, jak i właściciel marki czy nawet jej główny produkt. 
  • Fabuła – podobnie, jak w książce musi charakteryzować się logicznym ciągiem zdarzeń: początkiem, rozwinięciem i zakończeniem.
  • Konflikt/problem – to jeden z najważniejszych elementów przyciągający uwagę i wzbudzający emocje.
  • Rozwiązanie – to na co czekają odbiorcy; rozwiązaniem może być oczywiście produkt czy usługa oferowana przez markę.   
  • Sposób narracji – czyli, to kto i w jaki sposób opowiada daną historię. Może to robić klient, produkt, właściciel marki czy narrator abstrakcyjny. W zależności od tego, jaką strategię przyjmie marka, opowieść może toczyć się  w różnym stylu (np. poważnym lub satyrycznym).

Tam gdzie rządzą emocje

…budzi się zaangażowanie. To właśnie ono jest tym, co przyciąga nas do marki i powoduje, że dla niej rezygnujemy z innych opcji. Jednym ze skuteczniejszych sposobów na zaangażowanie odbiorców jest wzbudzenie w nich emocji, dzięki którym zapamiętają opowiadaną historię i oczywiście stojącą za nią markę. Dobrym pomysłem jest tworzenie dalszego ciągu, kolejnych „odcinków” jak np. w humorystycznej rysunkowej serii stworzonej dla marki Red Bull, która bawiąc, doskonale zapadała w pamięć konsumentów. Nie można też nie zauważyć ogromnej dawki emocji, jaką zaserwowała firma Allegro w świątecznym spocie opowiadającym wzruszającą historię dziadka, który chce nawiązać kontakt z obcojęzyczną wnuczką i dlatego uczy się angielskiego. Opowiedziana historia stała się już niemal kultowa i choć sama marka jest tam niemal niewidoczna, odbiorcy doskonale ją kojarzą. Takie przykłady są dowodem na to, że dobry pomysł, emocjonalny przekaz, interesująca fabuła i zrozumienie potrzeb potencjalnego klienta to przepis na stworzenie efektywnego storytellingu, który pomoże marce wyjść na prowadzenie w wyścigu po pierwsze miejsce w umysłach konsumentów.

 

Ocen poradę

0 komentarzy

Wyślij komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Blog O nas

Jesteśmy Dominika i Kamila

Pomożemy Ci zbudować wyjątkową markę, która będzie do Ciebie pasować jak ulał. Oczarujesz wymarzonych klientów i będziesz mogła rozwijać swój biznes na luzie.

Pomagamy dotrzeć do serca marki
Lubimy upraszczać
Liczą się dla nas efekty

Wyślij zgłoszenie na: kontakt@kodmarki.pl
+48 606 798 771

szukaj wg kategorii

Dołącz do newslettera

Bądź na bieżąco i dołącz do BrandNews, dzięki temu jako pierwsza otrzymasz garść praktycznych wskazówek, o tym jak budować branding i rozwijać unikalną i dopasowaną do Ciebie markę osobistą.

+48 606 798 771
kontakt@kodmarki.pl