Marka i brand — jakie są różnice?

utworzone przez sie 14, 2023Kreacja Marki

czas czytania: 5 MIN

Gdyby przeprowadzić losową ankietę i zapytać przypadkowo napotkanych osób, co oznaczają takie pojęcia jak markabrand, prawdopodobnie większość odpowiedziałaby, że nie widzi pomiędzy nimi specjalnej różnicy. Wynika to z tego, że w języku potocznym oba słowa często używane są zamiennie i służą do określenia cech konkretnego produktu bądź usługi. Tymczasem w rzeczywistości terminy te nie oznaczają tego samego, a brand ma dużo szersze znaczenie od marki.

Czym jest marka?

 

To pojęcie jest znane każdemu, niezależnie od tego, czy zajmuje się biznesem, czy jest przeciętnym konsumentem. Śmiało można powiedzieć, że marki są stałym elementem naszej codzienności i mamy z nimi do czynienia w domu, w pracy, na urlopie, jednym słowem wszędzie. Dzieje się tak dlatego, że każdego dnia mniej lub bardziej świadomie korzystamy z mnóstwa produktów czy usług będących wytworem konkretnych producentów. Ci z kolei chcąc się wyróżnić na tle konkurencji, muszą zadbać o to, aby ich towary były łatwo rozpoznawalne i szybko kojarzone. Dlatego wszelkie symbole graficzne oraz nazwy służące do oznaczenia konkretnych wyrobów nazywamy właśnie marką — jest to więc sposób, za pomocą którego producenci identyfikują swoje wyroby. Warto przy tym wiedzieć, że marka nie zawsze nazywa się tak samo jak firma, bo ta często posiada kilka marek, czego doskonałym przykładem jest np. polskie przedsiębiorstwo odzieżowe LPP będące właścicielem Reserved, Mohito, Sinsay, Cropp oraz House.

Branding — czym jest i na czym polega - blog Kod Marki b&w

Po co ta marka?

 

Marka pełni wiele ważnych funkcji, istotnych zarówno dla samego producenta jak i dla klienta. Z punktu widzenia tego pierwszego na pewno ułatwia promocję i wyróżnia go na tle konkurencji. Z kolei nabywcom zapewnia gwarancję odpowiedniej jakości, serwisu, oszczędza czas potrzebny na zakupy i daje poczucie przynależności do grupy osób ceniących konkretne wartości. Przynosi więc korzyści i satysfakcję po obu stronach, będąc łącznikiem pomiędzy przedsiębiorcą, a klientem, który z dużą dozą prawdopodobieństwa wróci po kolejne zakupy.

Brand – co to takiego?

Choć słowo brand w tłumaczeniu na język polski oznacza markę i podobnie jest rozumiane, to tak naprawdę pod tym pojęciem kryje się dużo więcej. Zawiera się w nim nie tylko sama marka, ale także cała gama wyobrażeń i oczekiwań, które odczuwamy względem produktu firmowanego danym znakiem. Tak więc o ile marka jest po prostu oznaczeniem towaru (nazwa, grafika, symbol, znak), to na pytanie co to jest brand, można odpowiedzieć, że to cały zbiór skojarzeń związanych z daną marką, które w znacznej mierze decydują o zakupach klientów.

Silny brand czyli sposób na sukces

Marka, która posiada silny brand, to taka, której wizerunek został mocno utrwalony w świadomości konsumentów, dzięki czemu szybko rozpoznają oni swoje ulubione produkty i są im wierni. Świadomość marki może być tak mocna, że myśląc o danej grupie towarów, klient od razu wyobraża sobie konkretny wyrób (np. napoje – Coca Cola, frytki – McDonald, buty sportowe – Adidas, zegarek – Rolex). Solidny brand to produkt lub usługa, którym towarzyszą emocje i konkretne wymagania powstałe na skutek odpowiedniej promocji marki. Strategia ta oparta jest na wiedzy, doświadczeniu, pozytywnej reputacji, solidności, niezawodności, ekskluzywności czy perfekcji, czyli na wartościach cenionych przez daną grupę docelową. Konsekwentne i spójne budowanie tego świata skojarzeń przez specjalistów od marketingu, po pewnym czasie może przekształcić się w prawdziwy sukces producenta, którego marka stanie się rozpoznawalna i godna zaufania.

Różnice, które łączą

 

Chociaż pojęcia markabrand nieco się między sobą różnią, to jednak są ze sobą stale związane. Bez brandu nie byłoby silnej marki, a brand nie ma sensu bez marki. Każdy przedsiębiorca zainteresowany wyróżnieniem swoich produktów i zdeklasowaniem konkurencji powinien zainwestować nie tylko w atrakcyjne logo i nazwę, ale też w odpowiedni przekaz i wartości, jakie będzie ze sobą niosła jego marka. Dziś w dobie niemal nieograniczonej podaży wszelkich towarów, klienci kierują się nie tylko niską ceną i estetycznym opakowaniem, ale też emocjami, wrażeniami i oczekiwaniami, jakie towarzyszą im podczas dokonywania zakupów.

Ocen poradę

0 komentarzy

Wyślij komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Blog O nas

Jesteśmy Dominika i Kamila

Pomożemy Ci zbudować wyjątkową markę, która będzie do Ciebie pasować jak ulał. Oczarujesz wymarzonych klientów i będziesz mogła rozwijać swój biznes na luzie.

Pomagamy dotrzeć do serca marki
Lubimy upraszczać
Liczą się dla nas efekty

Wyślij zgłoszenie na: kontakt@kodmarki.pl
+48 606 798 771

szukaj wg kategorii

Dołącz do newslettera

Bądź na bieżąco i dołącz do BrandNews, dzięki temu jako pierwsza otrzymasz garść praktycznych wskazówek, o tym jak budować branding i rozwijać unikalną i dopasowaną do Ciebie markę osobistą.

+48 606 798 771
kontakt@kodmarki.pl