czas czytania: 5 MIN
Nie można zaprzeczyć, że logo jest nie tylko najważniejszym elementem identyfikacji wizualnej, ale też jednym z najlepszych wyróżników każdej marki. Jeśli jest dobre, firma nabiera charakteru i przyciąga klientów. Bywają jednak sytuacje, że trzeba go mniej lub bardziej zmienić, i tym właśnie się teraz zajmiemy.
Spis treści
Jak przeprowadzić rebranding z nowym projektem logo?
Firmy decydują się na zmianę logo z wielu różnych powodów. Może to być chęć dostosowania się do współczesnych trendów, fakt, że aktualne logo nie pasuje do nowej nazwy, źle wygląda w mediach społecznościowych czy też plan związany z wprowadzeniem innowacyjnego produktu lub dotarciem do nowej grupy odbiorców. W zależności od potrzeb właściciele marki decydują się na bardzo delikatne zmiany (np. lekka modyfikacja czcionki albo jej odcienia) i mówimy tu o liftingu lub też postanawiają stworzyć logo zupełnie od nowa – wtedy mamy do czynienia z rebrandingiem. Drugi przypadek jest oczywiście trudniejszy i oznacza dużo więcej pracy, którą można podzielić na pewne etapy:
- Odpowiedź na pytanie dotyczące tego, dlaczego należy zmienić logo
- Zdefiniowanie celu, jaki marka chce osiągnąć poprzez zmianę znaku firmowego
- Badanie rynku, aktualnych trendów oraz konkurencji
- Określenie głównych wytycznych takich jak kolorystyka, czcionka, grafika, tak aby były spójne z pozostałymi elementami identyfikacji wizualnej i wartościami firmy
- Prace projektowe, podczas których warto stworzyć kilka wariantów nowego logo
- Testowanie projektów za pomocą ankiet i innych badań marketingowych oraz analiza wyników i wybór ostatecznej wersji
- Wdrażanie i komunikacja, czyli umieszczenie nowego znaku na wszystkich materiałach reklamowych, opakowaniach, szyldach czy na stronie internetowej i zakomunikowanie tego faktu odbiorcom. Tu można wykorzystać media społecznościowe, spoty reklamowe i inne akcje promocyjne.
Wszystkie etapy muszą być przeprowadzone bardzo starannie, co pomoże wybrać logo najlepiej odzwierciedlające charakter i misję firmy oraz tak go wypromować, aby zostało dobrze zapamiętane zarówno przez stałych, jak i nowych klientów.
Najlepsze praktyki rebrandingu logo
Popularny ostatnio minimalizm widać nie tylko w aranżacji wnętrz czy projektach architektów, ale również w branży reklamowej. Wiele dawno powstałych marek, które od lat miały dość rozbudowane znaki firmowe, obecnie je upraszcza, przez co stają się łatwiejsze do zapamiętania i nowocześniejsze. Metodę tę zastosowały m.in. takie firmy jak Cinema City, Kodak, Sheraton, DPD, Pepco czy PZU. Nowe logo często nawiązuje do starego, ale bardziej pasuje do współczesnego otoczenia i w prosty, przejrzysty sposób komunikuje podstawowe wartości danej marki. Okazuje się, że aby zostać zapamiętanym wcale nie trzeba stosować zbyt wielu ozdobników, bo przepis na dobry pomysł to często oszczędność i wyrazistość.
Jakie są ryzyka związane z rebrandingiem logo?
Rebranding logo to skomplikowany proces, w którym firma pokłada wielkie nadzieje. Trzeba jednak liczyć się z tym, że nie wszystko może pójść zgodnie z oczekiwaniami i nie przyniesie on pożądanych efektów. Jednym słowem warto mieć świadomość tego, że rebranding logo, to nie tylko szansa na rozwój, ale też pewne ryzyko.
Negatywne zjawiska, które mogą być następstwem zmiany logo to:
- Utrata lojalności klientów – niektórzy są tak przywiązani do tego co znają, że nie są w stanie zaakceptować zmian, nawet wtedy, gdy są one dobre. Klienci zbyt przyzwyczajeni do dawnego logo, mogą zrezygnować z produktów lub usług danej firmy.
- Utrata wiarygodności – nowe logo może budzić nieufność wśród odbiorców, którzy będą podejrzewać, że firma ma kłopoty, dlatego „ratuje się” odświeżaniem wizerunku
- Przejście do konkurencji – zniechęceni do nowego znaku firmowego klienci, mogą przenieść się do konkurencji
- Utrata rozpoznawalności – jeśli nowe logo bardzo różni się od starego, a zmiany nie zostały wystarczająco dobrze zakomunikowane, może się okazać, że klienci nie są w stanie odnaleźć swoich ulubionych produktów
- Zbyt wysokie koszty – każdy, kto postanawia odświeżyć swoje logo, powinien liczyć się z kosztami. Może się jednak okazać, że są one wyższe, niż początkowo zakładano, ponieważ nie uwzględniono wszystkich wydatków z tym związanych.
Jak przetestować nowy projekt przed jego wdrożeniem?
Zanim dojdzie do wprowadzenia nowego logo na rynek, koniecznie trzeba sprawdzić, w jaki sposób projekt jest odbierany przez otoczenie. To ostatnia szansa na wprowadzenie ewentualnych zmian i dopasowanie firmowego znaku do tego, co marka chce za jego pomocą przekazać. Wśród czynności, które warto podjąć, można wyróżnić:
- Zebranie opinii od współpracowników
- Testy A/B polegające na pokazywaniu badanym różnych wersji logo i poproszeniu ich o wybór lepszego projektu
- Badania fokusowe
- Badania online metodą CAWI
- Ankiety przeprowadzane wśród przypadkowych osób
Jak skutecznie wprowadzić zmienione logo na rynek?
Jeśli ostateczna wersja logo została już wybrana, czas na wielki debiut. To bardzo ważny moment, którego na pewno nie można zlekceważyć. Dobrym pomysłem jest zakomunikowanie otoczeniu, że firma wprowadzi nowe logo, jeszcze zanim pojawi się ono na rynku. Następnie można go pokazać np. w mediach społecznościowych lub na billboardach, a dopiero potem umieścić na opakowaniach, etykietach i wszystkich związanych z firmą miejscach. W ten sposób wzbudzi się zainteresowanie marką, a klienci nie poczują się zaskoczeni zmianą i łatwo odnajdą swoje ulubione produkty na sklepowych półkach. Cały proces musi być starannie zaplanowany, a odbiorcy powinni zostać poinformowani o tym dlaczego firma zdecydowała się na zmianę logo i co chce dzięki temu przekazać.
0 komentarzy