czas czytania: 6 MIN
Dlaczego klienci kochają wybrane marki, a innych prawie nie zauważają? Jak to jest, że wśród firm sprzedających podobne produkty, jedne stają się liderami rynku, a inne popadają w zapomnienie? Tajemnica tkwi w pozytywnym wizerunku marki, który rządzi podświadomością konsumentów i odpowiada za sukces wielu firm.
Spis treści
Czym jest wizerunek firmy?
Definiując to pojęcie, można odwołać się do pierwszego wrażenia, jakie odczuwamy po usłyszeniu nazwy danej marki. Wizerunek firmy jest więc zespołem wyobrażeń, skojarzeń, przekonań i emocji obecnych w świadomości klientów, pracowników, kontrahentów oraz wszystkich, którzy mieli jakikolwiek kontakt z daną marką. Choć postrzeganie przedsiębiorstwa przez otoczenie nie jest niczym namacalnym, jego wizerunek jest kluczowym elementem w dążeniu do osiągnięcia rozpoznawalności i sukcesu.
Jakie elementy składają się na wizerunek firmy?
Wyobrażenia na temat marki w społecznej świadomości nie powstają „z dnia na dzień”, to długofalowy proces zależny od wielu czynników. Wśród elementów składających się na wizerunek firmy można wyróżnić:
- Identyfikację wizualną marki – czyli wszystko to, co pozwala ją zauważyć i odróżnić od innych. Są to różnego rodzaju elementy graficzne (logo, wizytówki, opakowania, strona internetowa, reklamy itp.), które muszą być spójne i stosowane zgodnie z określonymi zasadami.
- Jakość oferty – wysoka jakość proponowanych dóbr i usług to podstawa w zdobywaniu zaufania klientów.
- Sposób komunikacji z klientami – nawiązywanie relacji z konsumentami, reagowanie na komentarze, nagradzanie lojalności.
- Doświadczenia klienta – wpływ na nie ma m.in. jakość i atrakcyjność oferty, poziom obsługi, możliwość zwrotu towaru czy relacje posprzedażowe z marką.
- Komunikację marketingową – czyli wszystko to, co firma komunikuje otoczeniu na swój temat, działania promocyjne, kampanie reklamowe itp.
- Społeczną odpowiedzialność biznesu — ten element zyskał na popularności zwłaszcza w ostatnich latach, gdy coraz uważniej przyglądamy się temu, w jaki sposób funkcjonują firmy. Chodzi tu o zaangażowanie w sprawy ochrony środowiska, zrównoważonego rozwoju czy w inicjatywy na rzecz lokalnej społeczności.
- Kulturę organizacyjną – normy i wartości, które obowiązują w firmie i wpływają na jej funkcjonowanie.
Wizerunek marki – znaczenie dla firmy
Trudno przecenić wpływ wizerunku marki na pozycję firmy. Pozytywnie postrzegana przez otoczenie marka odnosi korzyści na różnych płaszczyznach. Łatwiej jej pozyskać zaufanie konsumentów i zachęcić do korzystania ze swojej oferty, ponadto klienci ci zazwyczaj pozostają jej wierni i wracają na kolejne zakupy. W takiej firmie chętniej też zatrudniają się dobrze wykwalifikowani i rzetelni pracownicy, którym zależy na stabilnym zatrudnieniu. Pozytywny wizerunek marki jest również doskonałym wyróżnikiem na tle konkurencji, co automatycznie wzmacnia jej pozycję na rynku oraz zachęca do współpracy potencjalnych kontrahentów.
Budowanie wizerunku marki
Kształtowanie wizerunku marki wymaga systematycznej i konsekwentnej pracy. Podejmowane działania nie mogą być przypadkowe, dlatego warto kierować się wcześniej przyjętym planem. Wśród podstawowych elementów budowania wizerunku, których na pewno nie można pominąć, znajdują się:
- Misja i cele marki – odpowiedzenie na pytania dotyczące tego, jaka jest misja firmy i jakie cele jej przyświecają to kluczowe kwestie w procesie kształtowania pozytywnego wizerunku. Aby ułatwić sobie zadanie, warto zastanowić się po co, z jakiego powodu powstała firma i do czego dąży. Odpowiedzi pomogą dostrzec, co jest najważniejsze dla marki i na co położyć nacisk podczas kreowania jej pozytywnego wizerunku.
- Analiza konkurencji – marka, która chce się wyróżnić, musi wiedzieć, co porabiają konkurenci. Można się uczyć na ich błędach lub rozwijać i ulepszać to, co im się udało. Analiza konkurencji pomoże też zdefiniować własne unikalne cechy, których podkreślenie zwróci uwagę klientów.
- Określenie grupy docelowej – znajomość zwyczajów, wartości i oczekiwań osób, do których chce dotrzeć marka, to podstawa w kształtowaniu pozytywnego wizerunku. Przekaz kierowany do młodych rodziców będzie zupełnie odmienny od tego, który powinien dotrzeć do graczy komputerowych.
- Stworzenie propozycji wartości – tu również przyda się znajomość grupy docelowej, której należy zaoferować propozycję wartości będącą odpowiedzią na jej potrzeby i sposobem na rozwiązanie problemów. Ważne, aby propozycja wartości była unikalna, co doprowadzi do zdystansowania konkurencji i pozyskania zaufania klientów.
- Projektowanie elementów wizualnych — to chyba najbardziej oczywisty element budowania wizerunku marki, ponieważ większość bodźców odbieramy za pomocą narządu wzroku. Marki również „zapamiętujemy oczami”, często kojarząc ich znaki firmowe czy ciekawe reklamy. Z tego powodu spójny i atrakcyjny system identyfikacji wizualnej obejmujący takie elementy jak logo, kolorystyka, typografia czy materiały marketingowe to doskonałe narzędzie do kształtowania w świadomości konsumentów pozytywnego wizerunku firmy.
- Wybór strategii marketingowej – aby dotrzeć do odbiorców ze swoim przekazem, niezbędna jest dobrze dobrana strategia. Pomoże ona określić rodzaj komunikacji oraz media, które są używane przez potencjalnych klientów. Ważne, aby wszystkie komunikowane treści były spójne i odpowiadały wartościom głoszonym przez markę.
Pozytywny wizerunek marki jest dziś niezbędny do tego, aby trwale zaistnieć w świadomości otoczenia oraz poszerzać grono stałych odbiorców. Bez niego nawet najlepszy produkt może się nie obronić, dlatego każda firma chcąca osiągnąć stabilną pozycję na rynku, powinna starać się stworzyć korzystny obraz swojej marki w umysłach konsumentów. Warto pamiętać, że może się on przydać nie tylko wtedy, gdy marka będzie na szczycie, ale również w sytuacji, gdy przytrafi jej się kryzys i najważniejszym wsparciem okażą się lojalni klienci.
0 komentarzy