czas czytania: 6 MIN
Choć nazwa ta brzmi nieco tajemniczo, warto zapoznać się z jej znaczeniem, ponieważ może stać się sposobem na pokonanie konkurencji i kluczem do sukcesu firmy. Sprawdźmy więc, co to jest Unique Value Proposition, czym się charakteryzuje i jakie może przynieść korzyści.
Spis treści
Zacznijmy od definicji
Już sama nazwa Unique Value Proposition, czyli Unikalna Propozycja Wartości sugeruje, że mamy do czynienia z czymś wyjątkowym i niepowtarzalnym. I tak właśnie jest, bo UVP to nic innego jak niepowtarzalna wartość, cecha produktu czy usługi, która wyróżnia daną firmę na tle innych oraz powoduje, że jej oferta staje się bezkonkurencyjna i przyciąga klientów. Każdy przedsiębiorca chce być najlepszy w branży i osiągnąć sukces, często jednak mimo wielu starań nie do końca to wychodzi. Powodem wcale nie musi być niska jakość oferowanych produktów czy usług, ale np. źle prowadzona strategia marketingowa i pominięcie kwestii, które mogą być najważniejsze dla potencjalnego klienta. I tu właśnie może pomóc UVP, która pokaże, co powoduje, że dana firma ma przewagę i jaką konkretną korzyść może przynieść swoim klientom. Taką korzyścią może być np. atrakcyjna polityka zwrotów, przedłużona gwarancja, szybki serwis, czy spersonalizowana i niespotykana nigdzie indziej usługa.
Jak się przygotować do stworzenia UVP?
Wbrew pozorom stworzenie skutecznej unikalnej propozycji wartości wymaga trochę czasu i pracy. Nie wystarczą tu utarte slogany mówiące o tym, że „jesteśmy najlepsi”, potrzebna jest konkretna cecha, dzięki której firma rzeczywiście jest bezkonkurencyjna i może rozwiązać problemy klientów. Dlatego pierwsze, co należy zrobić to:
1. zdefiniowanie grupy docelowej
Ważne jest, aby pamiętać, że każdy produkt czy usługa ma swoich odbiorców i raczej trudno stworzyć ofertę idealną dla wszystkich. Aby więc Unique Value Proposition była skuteczna, trzeba się zastanowić, do kogo ją kierujemy. Precyzyjne określenie grupy docelowej to podstawa do dalszej pracy. Jeśli już udało się to zrobić, kolejnym krokiem będzie:
2. określenie problemu i jego rozwiązania
Założeniem jest tu fakt, że klienci zainteresują się ofertą, jeśli rozwiąże ona ich problemy. Jeżeli więc dokładnie określimy, z czym boryka się nasza grupa docelowa, czego oczekuje, i jakie wartości są jej bliskie, łatwo będzie zaproponować konkretne rozwiązanie w postaci unikalnej propozycji wartości.
Na koniec nie można zapomnieć o tak ważnej kwestii jak:
3. analiza konkurencji
Wiadomo, że niemal każda firma ma swoją konkurencję, a chcąc się wyróżnić, trzeba ją dokładnie poznać. Umożliwi to skonkretyzowanie oferty oraz pobudzi wyobraźnię do innowacyjnych pomysłów.
Co powinna zawierać unikalna marka?
Unique Value Proposition musi być nie tylko przekonująca, ale też jasno i prosto sformułowana. Ma być zrozumiała dla klienta tak, aby łatwo dostrzegł unikalne korzyści, jakie niesie za sobą dana oferta. Warto w niej zawrzeć takie elementy jak:
– przyciągający uwagę nagłówek mówiący o głównych korzyściach
– zwięzły opis produktu lub usługi (z uwzględnieniem profilu klienta i oferowanych profitów)
– wykaz ewentualnych dodatkowych korzyści
– grafika, która trafnie podsumuje UVP
Unikalną propozycję wartości można przedstawiać np. w social mediach, na stronie internetowej oraz w różnych materiałach reklamowych.
Unique Value Proposition – przykłady
Obserwując rozwój wielu firm, można zauważyć, że za ich sukcesem często stoi właśnie Unique Value Proposition. Dobrym przykładem jest tu na pewno wypożyczalnia aut na minuty – Traficar, platforma streamingowa – Netflix, serwis do zamawiania jedzenia – Pyszne.pl, czy portal do wyszukiwania i rezerwacji miejsc noclegowych Booking.com. Wszystkie te firmy zaproponowały swoim klientom unikalną propozycję wartości w postaci usługi czy produktu, który jest innowacyjny i potrzebny konkretnej grupie odbiorców.
Jakie korzyści przynosi firmie UVP?
Utrzymanie się na rynku wobec wszechobecnej konkurencji nie jest sprawą łatwą. Stworzenie skutecznej Unique Value Proposition może w tym znacznie pomóc, gdyż często jest impulsem do pracy nad nowatorskimi pomysłami i produktami, które swoją innowacyjnością przyciągną klientów. Dzięki temu zwiększy się też świadomość i rozpoznawalność marki, a firma będzie miała szansę stać się ekspertem w swojej branży.
0 komentarzy