czas czytania: 5 MIN
Wyróżnienie się spośród konkurencji to nadrzędny cel każdej firmy. W dobie ogromnej podaży wszelkich dóbr i usług marka musi posiadać „to coś”, co uczyni ją rozpoznawalną i przysporzy jej klientów. Tym właśnie jest tożsamość – doskonały sposób na zwrócenie uwagi i zaistnienie w świadomości konsumentów.
Spis treści
Czym jest tożsamość marki?
Najprościej mówiąc jest to zespół cech i przymiotów, które wpływają na rozpoznawalność marki i pozwalają odróżnić ją od innych firm. Wśród nich są te, które możemy zobaczyć (np. logo, kolorystyka, wystrój wnętrz, typografia, stroje firmowe, opakowania) oraz takie, które wywołują w nas pewne odczucia (misja i wartości firmy, kultura organizacyjna, sposób komunikacji, obsługa klienta).
Tożsamość marki vs. wizerunek marki
Tożsamość marki bywa mylona z jej wizerunkiem i choć początkowo może się wydawać, że oba pojęcia oznaczają to samo, w rzeczywistości nie są synonimami. Na czym polega różnica? Otóż tożsamość kształtuje się na podstawie działań samej firmy, pokazuje, w jaki sposób chce ona być odbierana przez otoczenie. Z kolei wizerunek marki powstaje w umysłach odbiorców (klientów, pracowników, kontrahentów) i jest wynikiem tego jak postrzegają oni daną markę, czyli jakie skojarzenia i uczucia w nich wywołuje. Można powiedzieć, że tożsamość marki wpływa na kształtowanie jej wizerunku, a sukcesem jest sytuacja, gdy to, co marka komunikuje na swój temat, pokrywa się z tym, jak odbiera ją otoczenie.
Jak budować tożsamość marki – kroki
Wyrazista tożsamość marki to niezbędny element budowania silnej firmy. Każde przedsiębiorstwo, któremu zależy na pozytywnym wizerunku i rozpoznawalności, powinno dołożyć wszelkich starań, aby wypracować własny niepowtarzalny zestaw cech, który trwale odróżni go od innych. Nie jest to oczywiście proces szybki i łatwy, sprawdź więc, jakie kroki trzeba podjąć, aby go zrealizować:
- Zdefiniuj misję, wartości i osobowość marki – te elementy są podstawą do zbudowania wyróżniającej się tożsamości. Definiując misję, zastanów się, w jakim celu powstała marka i czy jest on na tyle oryginalny, żeby została zauważona. Może to być np. tworzenie kosmetyków opartych na naturalnych składnikach, co w dzisiejszych czasach powinno zostać docenione. Wartością w tym wypadku będzie dostarczanie klientom możliwości dbania o urodę w zgodzie z naturą, a więc troska o ich zdrowie i samopoczucie. Na bazie tych założeń marka może wykreować swoją osobowość w taki sposób, aby była postrzegana jako wrażliwa na środowisko i człowieka.
- Zdefiniuj grupę docelową – nie ma takiej możliwości, aby twoja marka zadowoliła każdego. Musisz dokładnie wiedzieć, dla kogo jest przeznaczona, kim jest twój potencjalny klient, jak się zachowuje, jakie ma potrzeby, w jaki sposób dokonuje zakupów, jakie wartości ceni i jak wygląda jego budżet. W tym celu musisz przeprowadzić badania, dzięki którym określisz twoją grupę docelową, co z kolei pomoże opracować strategię marki i dopasować ofertę do konkretnych odbiorców.
- Opracuj logo i identyfikację wizualną – ludzie często nieświadomie zapamiętują symbole i kolory, czyli różnorodne elementy graficzne, które są wykorzystywane w identyfikacji wizualnej. To bardzo istotny element budowania tożsamości marki, która w ten sposób może się doskonale wyróżnić na tle innych. Aby do tego doszło, musisz stworzyć łatwo zapamiętywane proste logo oraz dobrać odpowiednią kolorystykę, która stanie się znakiem rozpoznawczym twojej firmy. Zapoznaj się z psychologią kolorów, z preferencjami twojej grupy docelowej i zaangażuj naprawdę dobrych i kreatywnych grafików, którzy zadbają nie tylko o pomysł, ale też o integralność wszystkich materiałów.
- Skonstruuj spójną komunikację – musisz zastanowić się, w jaki sposób będziesz zwracać się do swoich klientów, jaki styl komunikacji wybierzesz i gdzie będziesz to robić. Tu znowu dużo zależy od grupy docelowej, jej oczekiwań i stylu życia. Preferencje te wpłyną na pewno na wybór kanałów komunikacji oraz treści, które będziesz tam zamieszczać. Niezależnie od tego, jaką drogą pójdziesz, pamiętaj o tym, aby wszystkie materiały utrzymane były w podobnym tonie.
- Buduj relacje i zaangażowanie – choć dawniej klient nie miał prawie żadnej styczności z marką, dziś jest to niemal niemożliwe. Relacje to podstawa dobrej komunikacji i utrzymania grupy lojalnej społeczności skupionej wokół ulubionej marki, dlatego zadbanie o nie jest niezwykle ważne. Można to robić za pomocą mediów społecznościowych, wiadomości wysyłanych bezpośrednio na skrzynkę i zamieszczania opinii. Marka musi pamiętać o zasadzie wzajemności i reagować na komentarze klientów, niezwykle ważna jest też wysoka jakość obsługi klienta na każdym etapie procesu zakupu i gotowość do rozwiązywania ewentualnych problemów.
- Utrzymuj spójność – chcesz, aby twoja marka była wiarygodna? Najlepszym na to sposobem jest spójność na wszystkich obszarach jej działalności. Chodzi tu oczywiście o materiały wizualne, ale również o sposób komunikacji, obsługi klienta, stosowanie się do deklarowanych wartości czy ogólną kulturę organizacyjną. Jeśli będziesz o tym pamiętać, zbudujesz wyróżniającą się tożsamość marki, która będzie zwracała uwagę i przyciągała klientów.
- Monitoruj i dostosowuj – pamiętaj o tym, że świat ciągle się zmienia i to, co jest aktualne dziś, jutro może odejść w niepamięć. Dlatego czuwaj nad rynkiem, badaj preferencje klientów, sprawdzaj konkurencję i poznawaj nowe trendy. Bądź elastyczny, ale z pewną dozą ostrożności i dużą porcją zdrowego rozsądku. Musisz dostosowywać się do zmian, ale najważniejsze jest to, aby pozostać wiernym głównym wartościom swojej marki.
Chcąc zbudować silną i wyróżniającą się na rynku firmę, zadbaj o wykreowanie oryginalnej tożsamości marki. Dzięki niej zyskasz wiarygodność i rozpoznawalność, dotrzesz do klientów i przykujesz ich uwagę. Twoja marka stanie się dla nich pierwszym wyborem podczas zakupów, co automatycznie wpłynie na przyszły sukces firmy.
0 komentarzy