Strategia marki – czym jest i jak ją stworzyć

utworzone przez lut 6, 2024Branding

czas czytania: 4 MIN

Stworzenie dokumentu, którym jest strategia marki jest kluczowe dla uporządkowania wzrostu twojej firmy. Jeśli poważnie podchodzisz do budowania marki i jesteś nastawiona na stały rozwój swojej firmy opracowanie Strategii Marki powinno znaleźć się na liście Twoich priorytetów. Czym jest strategia marki? Jak stworzyć strategię marki? Wszystkich najważniejszych informacji o strategii marki dowiesz się z poniższego artykułu.

Wprowadzenie do strategii marki 

Strategię marki możemy zdefiniować jako dokument, który jest koncepcją rozróżniającą markę od konkurentów. Pomaga określić jej pozycjonowanie, osobowość i wizerunek oraz filozofię określającą powód jej powstania. Należy pamiętać, że jeśli strategia naszej marki została źle zaprojektowana to nigdy nie będziemy w stanie stworzyć trwałej przewagi konkurencyjnej dla naszej marki. W metodycznym zarządzaniu marką jest to najważniejszy dokument, dlatego rekomendujemy, aby został stworzony przez stworzony przez stratega lub brand managera, który specjalizuje się tym obszarze.

Strategia marki - czym jest i jak ją stworzyć

Kluczowe elementy strategii marki 

Najczęściej przyczyną problemów ze sprzedażą nie jest nieprawidłowo napisana oferta albo ceny na zbyt wysokim poziomie. Problem tkwi w tym, że strategia Twojej marki nie została odpowiednio przemyślana. Prowadzi to do niespójności poszczególnych elementów marketingowych. Strategia marki powinna zawierać opracowane co najmniej trzy elementy, w których skład wchodzi:

  • Osobowość – dokładnie tak samo jak w przypadku człowieka, marka potrzebuje spójnego zestawu cech, które będą ją charakteryzować. Należy zdecydować się wokół jakich cech oraz emocji budujemy brand. Nie ma potrzeby tworzyć długich i skomplikowanych opisów, wystarczy lista 6 – 8 cech, które jasno określają naszą osobowość.
  • Główny przekaz – jest to jedna myśl, która powinna kojarzyć się z Twoją marką. Powinno być to pierwsze skojarzenie, które pojawia się w głowie Twojego odbiorcy, gdy pomyśli lub wymówi nazwę Twojej marki. Na początku skup się na tym co chcesz przekazać, a następnie jak werbalnie i niewerbalnie zaprezentujesz odbiorcy swój plan.
  • Obietnica – zadaniem marki jest pomoc klientowi w rozwiązaniu jego problemu/osiągnięciu zamierzonego celu. To właśnie obietnica marki – by odbiorca mógł zdecydować się na zakup Twojego produktu, powinien otrzymać coś na czym mu zależy. Ważne, aby deklaracja była faktycznie tym czego potrzebuje klient oraz czy jesteśmy w stanie zrealizować cel. 
Strategia marki - czym jest i jak ją stworzyć

Definiowanie celów i misji marki 

Cel marki to długoterminowa wizja lub aspiracja, do której dąży Twoja marka, by osiągnąć daną misję. Jest to jeden z najważniejszych elementów strategii marki oraz pomaga w kształtowaniu wizerunku firmy.

Cel marki zazwyczaj obejmuje:

  • Budowę relacji z klientami i ich lojalności wobec marki.
  • Dostarczanie produktów lub usług spełniających oczekiwania klientów i wyróżniają się na tle innych.
  • Tworzenie wartości – finansowych i społecznych – dla udziałowców.
  • Promowanie wartości i kultury organizacji.

Cel marki oraz jej misja, wizja i wartości są ze sobą powiązane, ale istnieją między nimi fundamentalne różnice. Mianowicie cel marki informuje nas dlaczego dana marka istnieje (oczywiście poza kontekstem finansowym). Natomiast misja marki to bieżące działania firm, które określają co firma robi na co dzień, by osiągnąć zamierzony cel. 

Budowanie tożsamości marki 

Budowanie tożsamości marki rozpoczyna się od analizy rynku, konkurencji oraz grupy docelowej. Odpowiednie zrozumienie otoczenia, w którym ma działać dana marka jest niezwykle istotne dla skutecznego budowania tożsamości. Analiza rynku pomaga zidentyfikować trendy, preferencje konsumentów i siły konkurencyjne, które mogą mieć wpływ na sukces Twojej marki. Badania konkurencji pozwalają zidentyfikować unikalne cechy Twojej marki, które wyróżniają ją na tle innych marek. Odkrycie niszy rynkowej, która nie jest w pełni zajęta przez konkurencję, może stanowić przewagę konkurencyjną dla Twojej marki.

Pozycjonowanie marki na rynku

Pozycjonowanie marki można przyrównać do procesu kształtowania świadomości klientów w stosunku do danego produktu czy usługi. Jest to przestrzeń jaką zajmuje Twoja marka w umyśle klientów. Pozycjonowanie marki ugruntowało wyjątkową pozycję w świadomości konsumentów i uczyniło ją preferowanym wyborem spośród wielu alternatyw dostępnych na rynku. W praktyce oznacza to stworzenie unikalnych cech, wartości i emocji związanych z konkretną marką, które odbiorca kojarzy tylko z tą marką, a nie z markami konkurencyjnymi.

Rozwój strategii komunikacji marki 

Strategia komunikacji marki należy do elementów strategii marketingowej firmy. Strategia komunikacji koncentruje się na określeniu metod i narzędzi, za pomocą których firma komunikuje swoje wartości, ofertę produktów i usług oraz buduje wizerunek marki i relacje z klientami. 

Jednym z najbardziej oczywistych korzyści ze strategii komunikacji jest zwiększenie świadomości marki. Kierując swój przekaz do konkretnej grupy odbiorców i dostosowując go do preferowanych przez nich kanałów i metod, możesz przyciągnąć ich uwagę i zainteresowanie, zwiększając tym samym świadomość marki. Pomaga to również w budowaniu pozytywnego wizerunku. Należy jednak pamiętać, że komunikacja z klientami powinna nie tylko uwzględniać ich potrzeby i oczekiwania, ale także odzwierciedlać wartości i cele firmy. Skuteczne strategie komunikacji marki mogą pomóc w zwiększeniu sprzedaży. Należy wziąć pod uwagę, w jaki sposób klienci mogą skorzystać z produktów i usług firmy. Można to łatwo osiągnąć, używając języka korzyści w treściach związanych z marką. Należy wziąć pod uwagę potrzeby i preferencje klientów. Pomaga także wyróżnić się na rynku i zyskać przewagę konkurencyjną.

Jedną z głównych korzyści strategii komunikacji jest skuteczne zarządzanie kryzysowe. Podejmując ukierunkowane działania, możesz szybko i skutecznie reagować na kryzysy i negatywne sytuacje. Gdy pojawiają się nieoczekiwane problemy, szybko reagujemy i powiadamiamy klientów, aby zapobiec rozprzestrzenianiu się fałszywych lub szkodliwych informacji.

Tworzenie spójnego wizerunku marki 

Spójność wizerunku oznacza przestrzeganie zasad, według których klienci identyfikują Twoją markę. Obejmuje to nie tylko szeroką identyfikację wizualną związaną z marką, ale także akceptację marki przez klientów, konkurencję, środowisko i społeczność.

Kreowanie wizerunku marki to proces, na który składa się wiele działań oraz czynników wewnętrznych i zewnętrznych. Budowanie wizerunku marki wymaga jasnego zdefiniowania misji, wizji i wartości organizacji. To podstawowy krok, który pomoże Ci dokładnie określić, czym jest Twoja firma.

Doprze przygotowana strategia marki prowadzi tym samym do wymiernej sprzedaży i wymiernych wyników dla Twojej firmy. Organizuje działania, nadaje im kontekst, powoduje ich spójność i synergiczne, wzmacniające efekty.

5/5 - (1)

0 komentarzy

Wyślij komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Blog O nas

Jesteśmy Dominika i Kamila

Pomożemy Ci zbudować wyjątkową markę, która będzie do Ciebie pasować jak ulał. Oczarujesz wymarzonych klientów i będziesz mogła rozwijać swój biznes na luzie.

Pomagamy dotrzeć do serca marki
Lubimy upraszczać
Liczą się dla nas efekty

Wyślij zgłoszenie na: kontakt@kodmarki.pl
+48 606 798 771

szukaj wg kategorii

Dołącz do newslettera

Bądź na bieżąco i dołącz do BrandNews, dzięki temu jako pierwsza otrzymasz garść praktycznych wskazówek, o tym jak budować branding i rozwijać unikalną i dopasowaną do Ciebie markę osobistą.

+48 606 798 771
kontakt@kodmarki.pl