czas czytania: 5 MIN
Każda firma istnieje dzięki klientom, dlatego marki starają się stworzyć z nimi trwałą relację, która zaowocuje przywiązaniem i ponownymi zakupami. Aby tego dokonać, niezbędne jest opracowanie skutecznej strategii komunikacji z odbiorcami. Sprawdźmy, na czym to polega i jakie może przynieść korzyści.
Spis treści
Strategia komunikacji marki – co to takiego?
Jest to dokument jasno określający sposób, w jaki marka ma się komunikować z klientami, przekazywać im informacje o swoich produktach i usługach, czy informować o cenionych przez nią wartościach. Precyzuje się w nim również kanały komunikacji, które powinny być dobrane do konkretnej grupy docelowej, dzięki czemu przekazywane treści rzeczywiście do niej dotrą. Można powiedzieć, że strategia komunikacji marki odpowiada na pytania co, jak i do kogo należy mówić, aby wzmocnić pozycję marki, pozyskać lojalnych klientów i zwiększyć rozpoznawalność na rynku.
Jak się do tego zabrać?
Trudno znaleźć dokładną instrukcję dotyczącą tego, jak opracować skuteczną strategię komunikacji, można jednak wyodrębnić pewne kroki, bez których trudno się obejść podczas prac nad tym dokumentem.
Wśród nich są takie działania jak:
- analiza własnej marki – odpowiedzenie sobie na pytania typu: jak wygląda pozycja marki, jej misja, wartości, jak kształtują się jej dotychczasowe relacje z klientami, jakie cele chce osiągnąć i co ją wyróżnia na rynku.
- analiza konkurencji – przyjrzenie się, w jaki sposób działają podobne marki, jak komunikują się z odbiorcami, jakie kanały do tego wykorzystują i jak są odbierane.
- określenie grupy docelowej – żeby skutecznie przekazywać informacje, trzeba dokładnie wiedzieć dla kogo są przeznaczone, dlatego ten punkt jest kluczowy podczas opracowywania strategii komunikacji. Wyodrębnienie i poznanie charakterystycznych cech reprezentatywnego klienta pomoże w wyborze sposobów komunikacji oraz opracowaniu odpowiednich treści i języka.
- wybór kanałów komunikacji – w dzisiejszych czasach najczęściej jest to internet, a szczególnie portale społecznościowe takie jak Facebook czy Instagram. Nie oznacza to jednak, że należy całkowicie zignorować inne środki przekazu, gdyż wybór zależy głównie od branży oraz rodzaju klientów. I tak, o ile jest to młodzież, social media będą czymś oczywistym, jeśli natomiast odbiorcami są głównie ludzie starsi, lepiej mogą sprawdzić się tradycyjne środki przekazu, takie jak gazety czy ulotki. Ostateczną decyzję dotyczącą mediów, należy jednak poprzedzić badaniami marketingowymi, gdyż sama intuicja może się tu nie sprawdzić.
- opracowanie treści – jeśli już wiadomo, co, komu i w jaki sposób chcemy przekazać, można zacząć wymyślać konkretne treści. Ważne, aby były wartościowe i przydatne dla klienta, dzięki czemu wzbudzą zainteresowanie i skłonią do konwersji.
- zadbanie o interakcję – nie sztuką jest umieszczenie informacji na Facebooku, lecz nawiązanie relacji z osobami, które ją przeczytały i chcą się dowiedzieć czegoś więcej. Planując strategię komunikacji z klientami, nie można zapomnieć o obowiązku odpowiadania na pytania i podtrzymywania kontaktu w mediach społecznościowych, czy za pomocą poczty email.
- opracowanie „big idei” – czyli myśli przewodniej marki pod postacią chwytliwego sloganu opartego na potrzebach czy pragnieniach klientów. Znalezienie takiego motywu będzie bardzo pomocne w dalszym projektowaniu komunikacji z odbiorcami.
- planowanie – budowanie relacji z klientami powinno być przemyślane i rozplanowane w czasie. Już na wstępnym etapie prac, dobrze jest się tym zająć i nie liczyć na to, że spontaniczne akcje przyniosą pozytywne efekty.
Dlaczego to takie ważne?
Można się zastanawiać, czy relacje z klientami rzeczywiście są potrzebne, biorąc jednak pod uwagę olbrzymią konkurencję i nieograniczony dostęp do różnego rodzaju dóbr i usług, odpowiedź może być tylko jedna – tak! W końcu to decyzje kupujących wpływają na sukces firmy, dlatego warto o nich zadbać. Opracowanie i wdrożenie strategii komunikacji przynosi wiele korzyści w postaci zwiększenia rozpoznawalności i zasięgu marki, możliwości szybkiej reakcji w sytuacjach kryzysowych, pozyskania zaufania klientów czy wzmocnienia pozytywnego wizerunku marki. To najważniejsze, chociaż oczywiście nie jedyne powody, które każdego przedsiębiorcę powinny skłonić do pracy nad budową pozytywnych relacji ze swoimi klientami.
0 komentarzy