Psychologia kolorów w brandingu – jak kolory wpływają na percepcję marki?

utworzone przez paź 26, 2023Identyfikacja wizualna

czas czytania: 5 MIN

Świat kolorów to coś, co ma nad nami ogromną władzę. I chociaż z reguły się nad tym nie zastanawiamy, faktem jest, że barwy silnie oddziałują na nasze emocje, nastroje, samopoczucie, a nawet na różnego rodzaju decyzje. Dotyczy to również wyborów dokonywanych w sklepach, dlatego wiedza na temat wpływu kolorów na nasze zachowania może stać się bardzo ważnym elementem budowania wizerunku marki.

Psychologia koloru, czyli o wpływie barw na człowieka

Choć psychologia kolorów nie zawsze jest traktowana na równi z innymi dziedzinami nauki, nie można zaprzeczyć, że barwy odgrywają w naszym życiu ogromną rolę. Towarzyszą nam każdego dnia, są niesamowicie istotnym elementem sztuki, mody, aranżacji wnętrz, a także… marketingu. Zważywszy na to, że potrafią poprawić lub pogorszyć nastrój, wywołać uśmiech lub niepokój czy wpłynąć na nasze wybory, nie dziwi fakt, że są przedmiotem zainteresowania specjalistów z różnych dziedzin.  Jedną z nich jest na pewno marketing, a konkretnie zajmujący się kreowaniem wizerunku marki branding. Dlaczego? Ponieważ w procesie tym chodzi o to, aby firma zaistniała w zbiorowej świadomości, budząc pozytywne skojarzenia i wyróżniając się na tle konkurencji, a mający tak duży wpływ na człowieka kolor, może tu bardzo pomóc.

Branding — czym jest i na czym polega - blog Kod Marki b&w

Kolory a konsumenci

Wiadomo, że nawet jeśli bardzo tego chcemy, nasze wybory podczas dokonywania zakupów nie zawsze są zgodnie z wcześniejszym planem. Bardzo często decyzję dotyczącą tego, jaki konkretny produkt wybierzemy, podejmujemy pod wpływem impulsu, chwilowych emocji czy pozytywnego skojarzenia.  Często nawet nie zdajemy sobie z tego sprawy, jednak analizując nasze zachowanie, łatwo można dojść do wniosku, że kolory samego przedmiotu czy jego opakowania wywarły na nas tak duże wrażenie, że stały się powodem konkretnego zakupu. Rozsądne marki oczywiście tego nie lekceważą i w swojej strategii kładą duży nacisk na odpowiedni dobór kolorystyki, w taki sposób, aby zwróciła uwagę konsumentów.

 

Kolory a marka

Co może zrobić kolor dla marki? Bardzo dużo! Wystarczy znać znaczenie poszczególnych barw i wiedzieć jakie wrażenie wywierają na ludziach, aby wykorzystać je do zwiększenia rozpoznawalności oraz walki z konkurencją. Warto zacząć od tego, co marka chce zakomunikować swoim odbiorcom i kim są jej potencjalni klienci. Wtedy znacznie łatwiej będzie dobrać kolor, który odda te wartości, w taki sposób by trafiły do konkretnej grupy docelowej.  Przykładowo, jeśli firma chce być postrzegana jako nowoczesna, dynamiczna i nastawiona na młodych aktywnych ludzi, może postawić na energetyczny wzbudzający silne emocje i pobudzający do działania kolor czerwony.

Jeżeli natomiast marka należy do tych, których celem jest stworzenie wrażenia elegancji i ekskluzywności pasować będą do niej budzące takie właśnie skojarzenia szarości lub czerń. Z kolei firmy ceniące takie wartości jak zaufanie, rzetelność, solidność i profesjonalizm dobrze zaprezentują się w spokojnych odcieniach koloru niebieskiego.

O czym jeszcze pamiętać?

To jak kolory wpłyną na percepcję marki, zależy nie tylko od ich znaczenia i emocji, jakie najczęściej wywołują, ale także od kilku innych kwestii, o których nie wolno zapomnieć podczas prac nad firmową kolorystyką. Przede wszystkim trzeba bardzo dokładnie poznać i określić grupę odbiorców uwzględniając takie jej cechy jak wiek, płeć oraz krąg kulturowy (tu trzeba pamiętać o tym, że w różnych rejonach świata kolory mogą mieć zupełnie odmienną, czasem wręcz przeciwną symbolikę). Drugą niezwykle ważną sprawą jest konsekwencja, a więc stosowanie wybranej barwy we wszystkich materiałach firmowych, mediach społecznościowych, reklamach tak, aby wizerunek marki był spójny i rozpoznawalny. Praca ta na pewno się opłaca, ponieważ badania pokazują, że nawet jeśli nie zdajemy sobie z tego sprawy, to większość z nas podczas zakupów kieruje się kolorami, które mogą zarówno zachęcić, jak i zrazić do konkretnego produktu. Ponieważ często robimy to nieświadomie, specjaliści od marketingu  mają duże możliwości sterowania naszymi wyborami w niezauważalny dla nas sposób.

Ocen poradę

0 komentarzy

Wyślij komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Blog O nas

Jesteśmy Dominika i Kamila

Pomożemy Ci zbudować wyjątkową markę, która będzie do Ciebie pasować jak ulał. Oczarujesz wymarzonych klientów i będziesz mogła rozwijać swój biznes na luzie.

Pomagamy dotrzeć do serca marki
Lubimy upraszczać
Liczą się dla nas efekty

Wyślij zgłoszenie na: kontakt@kodmarki.pl
+48 606 798 771

szukaj wg kategorii

Dołącz do newslettera

Bądź na bieżąco i dołącz do BrandNews, dzięki temu jako pierwsza otrzymasz garść praktycznych wskazówek, o tym jak budować branding i rozwijać unikalną i dopasowaną do Ciebie markę osobistą.

+48 606 798 771
kontakt@kodmarki.pl