czas czytania: 5 MIN
Świat kolorów to coś, co ma nad nami ogromną władzę. I chociaż z reguły się nad tym nie zastanawiamy, faktem jest, że barwy silnie oddziałują na nasze emocje, nastroje, samopoczucie, a nawet na różnego rodzaju decyzje. Dotyczy to również wyborów dokonywanych w sklepach, dlatego wiedza na temat wpływu kolorów na nasze zachowania może stać się bardzo ważnym elementem budowania wizerunku marki.
Spis treści
Psychologia koloru, czyli o wpływie barw na człowieka
Choć psychologia kolorów nie zawsze jest traktowana na równi z innymi dziedzinami nauki, nie można zaprzeczyć, że barwy odgrywają w naszym życiu ogromną rolę. Towarzyszą nam każdego dnia, są niesamowicie istotnym elementem sztuki, mody, aranżacji wnętrz, a także… marketingu. Zważywszy na to, że potrafią poprawić lub pogorszyć nastrój, wywołać uśmiech lub niepokój czy wpłynąć na nasze wybory, nie dziwi fakt, że są przedmiotem zainteresowania specjalistów z różnych dziedzin. Jedną z nich jest na pewno marketing, a konkretnie zajmujący się kreowaniem wizerunku marki branding. Dlaczego? Ponieważ w procesie tym chodzi o to, aby firma zaistniała w zbiorowej świadomości, budząc pozytywne skojarzenia i wyróżniając się na tle konkurencji, a mający tak duży wpływ na człowieka kolor, może tu bardzo pomóc.
Kolory a konsumenci
Wiadomo, że nawet jeśli bardzo tego chcemy, nasze wybory podczas dokonywania zakupów nie zawsze są zgodnie z wcześniejszym planem. Bardzo często decyzję dotyczącą tego, jaki konkretny produkt wybierzemy, podejmujemy pod wpływem impulsu, chwilowych emocji czy pozytywnego skojarzenia. Często nawet nie zdajemy sobie z tego sprawy, jednak analizując nasze zachowanie, łatwo można dojść do wniosku, że kolory samego przedmiotu czy jego opakowania wywarły na nas tak duże wrażenie, że stały się powodem konkretnego zakupu. Rozsądne marki oczywiście tego nie lekceważą i w swojej strategii kładą duży nacisk na odpowiedni dobór kolorystyki, w taki sposób, aby zwróciła uwagę konsumentów.
Kolory a marka
Co może zrobić kolor dla marki? Bardzo dużo! Wystarczy znać znaczenie poszczególnych barw i wiedzieć jakie wrażenie wywierają na ludziach, aby wykorzystać je do zwiększenia rozpoznawalności oraz walki z konkurencją. Warto zacząć od tego, co marka chce zakomunikować swoim odbiorcom i kim są jej potencjalni klienci. Wtedy znacznie łatwiej będzie dobrać kolor, który odda te wartości, w taki sposób by trafiły do konkretnej grupy docelowej. Przykładowo, jeśli firma chce być postrzegana jako nowoczesna, dynamiczna i nastawiona na młodych aktywnych ludzi, może postawić na energetyczny wzbudzający silne emocje i pobudzający do działania kolor czerwony.
Jeżeli natomiast marka należy do tych, których celem jest stworzenie wrażenia elegancji i ekskluzywności pasować będą do niej budzące takie właśnie skojarzenia szarości lub czerń. Z kolei firmy ceniące takie wartości jak zaufanie, rzetelność, solidność i profesjonalizm dobrze zaprezentują się w spokojnych odcieniach koloru niebieskiego.
O czym jeszcze pamiętać?
To jak kolory wpłyną na percepcję marki, zależy nie tylko od ich znaczenia i emocji, jakie najczęściej wywołują, ale także od kilku innych kwestii, o których nie wolno zapomnieć podczas prac nad firmową kolorystyką. Przede wszystkim trzeba bardzo dokładnie poznać i określić grupę odbiorców uwzględniając takie jej cechy jak wiek, płeć oraz krąg kulturowy (tu trzeba pamiętać o tym, że w różnych rejonach świata kolory mogą mieć zupełnie odmienną, czasem wręcz przeciwną symbolikę). Drugą niezwykle ważną sprawą jest konsekwencja, a więc stosowanie wybranej barwy we wszystkich materiałach firmowych, mediach społecznościowych, reklamach tak, aby wizerunek marki był spójny i rozpoznawalny. Praca ta na pewno się opłaca, ponieważ badania pokazują, że nawet jeśli nie zdajemy sobie z tego sprawy, to większość z nas podczas zakupów kieruje się kolorami, które mogą zarówno zachęcić, jak i zrazić do konkretnego produktu. Ponieważ często robimy to nieświadomie, specjaliści od marketingu mają duże możliwości sterowania naszymi wyborami w niezauważalny dla nas sposób.
0 komentarzy