czas czytania: 5 MIN
Wiadomo, że nawet najlepsze produkty mogą pozostać niezauważone, jeśli stojąca za nimi marka jest nierozpoznawalna. Nad tym, aby stała się ona głównym wyborem dla konsumentów, pracują specjaliści od marketingu, którzy za pomocą różnorodnych strategii pozycjonowania starają się przekonać do niej potencjalnych klientów.
Spis treści
Pozycjonowanie marki – co to takiego?
Pozycjonowanie zazwyczaj kojarzone jest z SEO i optymalizacją stron internetowych w taki sposób, by znalazły się na jak najwyższych pozycjach w wyszukiwarkach internetowych. Okazuje się, że pojęcie to dotyczy również marki i oznacza proces kształtowania jej wizerunku w świadomości klientów, tak aby jednoznacznie wyróżniała się od konkurencji i stała się dla nich pierwszym oraz najlepszym wyborem podczas dokonywania zakupów. Pozycjonując markę, trzeba sobie odpowiedzieć na pytania dotyczące tego, czym ona jest, jakie cele jej przyświecają, co ją najlepiej charakteryzuje, jakie wyjątkowe cechy posiada i dlaczego konsumenci powinni wybrać właśnie ją. Chodzi tu o dokładną analizę marki i poznanie jej wartości, co będzie doskonałą bazą do tego, aby wybrać najlepsze strategie pozycjonowania.
Najpopularniejsze strategie pozycjonowania marki
Markę można pozycjonować na wiele sposobów, najważniejsze aby wybrane metody przyniosły spodziewane efekty.
Wśród najczęściej wykorzystywanych technik można wymienić strategie bazujące na:
- cenie – najczęściej chodzi tu o najniższą cenę produktu w porównaniu z konkurencją, ale można też pozycjonować na cenę wysoką, co będzie równoznaczne, z tym że mamy do czynienia z marką luksusową
- grupie docelowej – wykorzystuje się tu niepowtarzalne cechy danej grupy osób, podkreślając np. że produkty ekologiczne przeznaczone są dla nowoczesnych ludzi dbających o zdrowy styl życia
- wyjątkowych atrybutach – przez wyeksponowanie unikatowych cech charakteryzujących markę i niespotykanych u konkurencji
- pochodzeniu produktu – jeżeli kraj jest uznawany za lidera w produkcji danego produktu, marka wyraźnie to zaznacza. Przykładem mogą być miody z polskiej pasieki, wina z francuskiej winiarni czy makarony prosto z Włoch
- jakości – dla wielu osób, to właśnie jakość jest tym, do czego przywiązują największą wagę podczas zakupów. Często są to produkty premium, których największym atutem jest trwałość, elegancja i prestiż.
- sposobie wykorzystania – dotyczy produktów przeznaczonych na specjalne okazje, z którymi od razu są kojarzone np. ekskluzywny alkohol czy bombonierka na prezent
- korzyściach – tu pokazuje się, co dobrego wniosą do życia klientów wyroby danej marki. Przykładem mogą być smaczne, ale też zdrowe słodycze, które dają przyjemność dostarczając jednocześnie witamin
- kategorii produktu – chodzi tu o doprowadzenie do takiej sytuacji, w której dana kategoria produktów automatycznie kojarzona jest z konkretną marką np. gazowany napój – Coca Cola, buty sportowe – Adidas
- byciu ekspertem – dotyczy marek specjalizujących się w jakiejś dziedzinie i uchodzących za autorytet w swojej branży
Dlaczego warto pozycjonować markę?
Każdy, kto chce, aby jego firma odróżniła się od konkurencji oraz zdobyła serca lojalnych klientów, powinien zainteresować się strategiami pozycjonowania i wybrać spośród nich te, które najlepiej oddadzą unikalny charakter marki. Warto przy tym pamiętać o tym, aby działania te charakteryzowały się oryginalnością oraz prostym zrozumiałym dla odbiorców językiem. W całym procesie nie należy też zapominać o tym, że o zdobytą pozycję trzeba dbać, stale monitorując rynek i zachodzące na nim zmiany. Nie wolno też zapominać o konkurencji, bo to właśnie ona stanowi punkt odniesienia do ewentualnego sukcesu. Prawidłowo pozycjonowana marka staje się rozpoznawalna, wiarygodna, zyskuje dobrą reputację i pierwsze miejsca na liście preferowanych wyborów w świadomości konsumentów. Łatwiej jej też komunikować się z odbiorcami, przekazywać swoje wartości oraz budować z nimi trwałe relacje, dzięki którym zostaną prawdopodobnie stałymi i wiernymi klientami marki.
0 komentarzy