czas czytania: 5 MIN
Naming to po prostu proces tworzenia nazwy. Można ją wymyślać dla firmy, marki, produktu czy usługi. O tym jak ważną funkcję pełni w brandingu, świadczy fakt, że raczej żadna firma nie zaistniałaby na rynku, jeśli nie miałaby nazwy. Wbrew pozorom, żeby uznać pomysł za naprawdę dobry, trzeba się trochę napracować. Jeśli więc planujesz nazwać jakoś swoją firmę, sprawdź na zwrócić uwagę.
Spis treści
Naming pasujący do marki
Nazwa powinna być tożsama z marką. Nie oznacza to jednak, że musi być dokładnym określeniem produktu czy usługi, którą oferuje twoja firma, ważne aby trafnie oddawała jej charakter, misję i wartości. Dlatego pracę nad wymyślaniem nazwy warto zacząć od przeanalizowania marki: tego jak chce być postrzegana, jakimi wartościami się kieruje, jaki jest cel jej istnienia. Obowiązkowo trzeba też przyjrzeć się grupie docelowej, czyli tym, do których chcesz dotrzeć ze swoją ofertą. Przykładowo: młodzi ludzie szukający fajnych ubrań zupełnie inaczej odbierają świat, niż poważni biznesmeni zainteresowani luksusowymi zegarkami.

Naming przyjazny SEO
Twoja firma prawdopodobnie zagości w internecie, warto więc sprawdzić, czy jej nazwa może pomóc ci przebić się początek listy wyszukiwania w popularnych wyszukiwarkach. Jeżeli będzie opisowa typu „Gabinet masażu” może się tak stać, jednak trzeba się liczyć z tym, że takich gabinetów będzie dużo więcej. Generalnie najlepiej, żeby firmę nazwać prostym i łatwym do wymówienia i zapamiętania słowem, które nie sprawia też problemów z pisownią. Jeżeli do tej nazwy dołączysz słowa kluczowe typu „obuwie”, „pieczywo”, „sukienki” szanse na wyższe pozycje w wyszukiwarkach również wzrosną.
Unikalność nazwy
Chcesz się wyróżnić na tle konkurencji i uczynić swoją markę niepowtarzalną? Postaw na unikalność nazwy. Ze względu na niegraniczoną ilość funkcjonujących już firm, może to się wydawać trudne, jednak na pewno jest możliwe. Oryginalny pomysł to podstawa sukcesu i rozpoznawalności, jednak jak ze wszystkim, również tu nie można przesadzić. Jeśli za bardzo „udziwnisz” nazwę, możesz osiągnąć odwrotny efekt od zamierzonego, bo będzie na tyle trudna do wymówienia czy zapamiętania, że nie wzbudzi zainteresowania.

Łatwość zapamiętania
No właśnie – łatwość zapamiętania, to kolejna sprawa, nad którą musisz się pochylić. Jeżeli odbiorcy szybko zapamiętają nazwę twojej firmy, nie będziesz mieć problemów z jej reklamowaniem. Poza tym klienci, którzy przypadkowo zetkną się z twoją marką, nie będą mieć trudności z odszukaniem jej w internecie, czy poleceniem znajomym. Zapewne niejeden raz słyszałeś o firmie, która już nie istnieje, ale miejsce gdzie miała swoją siedzibę, wszyscy nadal określają jej nazwą. To właśnie świadczy o tym, jak ogromne znaczenie dla rozpoznawalności firmy ma łatwo zapamiętywana nazwa.
Elastyczność nazwy
Nazwy z reguły się nie zmienia, jednak zapewne zakładasz, że twoja firma będzie się rozwijać. Zmieniające się środowisko biznesowe, nowe trendy i możliwości mogą spowodować, że zechcesz poszerzyć swoją działalność czy dodać kolejne produkty. Jeśli nazwa twojej marki będzie elastyczna, nie ograniczy twoich pomysłów i pozwoli na swobodny rozwój oraz dostosowanie się do nowych warunków rynkowych.
Sprawdzenie dostępności i unikalności
Jeśli chcesz stworzyć godną zaufania markę nie zapomnij o sprawdzeniu, czy twojej nazwy nie użył wcześniej ktoś inny. Przejrzyj bazę danych Urzędu Patentowego, zweryfikuj dostępność domeny internetowej i przeszukaj internet, żeby mieć pewność, że nie kopiujesz czyjegoś pomysłu. Jeżeli okaże się, że jakaś firma używa takiej samej lub bardzo podobnej nazwy do twojej, trzeba wymyślić coś innego.
Tworzenie nazwy z uwzględnieniem pozytywnych skojarzeń
Każdy chce, aby jego marka budziła w odbiorcach pozytywne skojarzenia i emocje. Dobrze przemyślana nazwa może być doskonałym nośnikiem takich wrażeń, dzięki czemu twoja firma będzie wywoływała ciepłe uczucia. To duży krok do zbudowania odpowiedniego wizerunku i więzi emocjonalnej z klientami, którzy chętniej kupują coś od firm, które dobrze im się kojarzą.
Oczywiście nie ma przepisu na stworzenie idealnej nazwy. W dużej mierze jest to proces intuicyjny, chociaż na pewno warto trzymać się pewnych wytycznych. Pewne jest również to, że naming wymaga czasu i zastanowienia, bo wybrane słowo będzie wizytówką firmy przez długie lata, a wiadomo, że nie tak łatwo go zmienić.
0 komentarzy