czas czytania: 5 MIN
Każdy, kto chce, aby jego marka została zauważona i zapamiętana, musi włożyć wiele pracy w proces budowania jej wizerunku i zwiększania rozpoznawalności. Składa się on z wielu elementów, a jednym z ważniejszych jest oczywiście logo, które ma ogromny wpływ na identyfikację firmy. Tworzenie tego znaku jest jedną z pierwszych czynności podejmowanych na etapie brandingu i warto się do niej dobrze przygotować, gdyż może stać się naprawdę mocnym orężem w walce o wysoką pozycję na rynku.
Spis treści
Co to jest logo?
Logo, to coś, czego nie da się zignorować we współczesnym świecie. Jest obecne wszędzie: widzimy go na ulicach, w sklepach, mediach – właściwie trudno znaleźć miejsce, w którym by go nie było. Czym więc jest i z czego wynika jego powszechność? Definicje mówią, że jest to znak graficzny, unikalny symbol służący do identyfikacji wizualnej marki, firmy czy dowolnej organizacji. Właściciel logo może dzięki niemu wyróżnić się na tle konkurencji, przekazać bliskie sobie idee oraz wywołać u odbiorcy pożądane emocje, przy czym sam znak wcale nie musi bezpośrednio nawiązywać do przedmiotu działalności przedsiębiorstwa. Symbol ten może mieć różną formę i składać się z takich elementów jak sygnet (znak graficzny, rysunek), logotyp (część tekstowa np. nazwa firmy), a czasami też tagline (hasło opisujące działalność marki).
O czym należy pamiętać projektując logo?
Historia różnych potężnych marek pokazuje, jak ogromne znaczenie dla kształtowania wizerunku może mieć logo. Po latach funkcjonowania na rynku znak firmowy może stać się rozpoznawalny na całym świecie (jak chociażby w przypadku Coca Coli) i nic nie jest w stanie tego zmienić. To dowód na to, że naprawdę warto poważnie potraktować zadanie opracowania tego unikalnego symbolu, bo może to być bardzo korzystne dla rozwoju przedsiębiorstwa. I choć nie ma jednoznacznej odpowiedzi na pytanie jak stworzyć skuteczne logo, to istnieją pewne zasady, których warto przestrzegać, projektując ten znak.
Jeśli więc stoisz przed zadaniem wymyślenia znaku graficznego oznaczającego twoją firmę, to:
- Nie przesadzaj z ozdobami – prostota to podstawa dobrego logo. Wielość zbędnych szczegółów, czy zbyt skomplikowany kształt to elementy, które niepotrzebnie zaburzają odbiór znaku i utrudniają jego zapamiętanie.
- Pamiętaj, że 3 kolory to maksimum – tu podobnie – nadmierna ilość barw nie jest wskazana, znak firmowy powinien być utrzymany w maksymalnie 3 kolorach.
- Zdecyduj się na nie więcej niż dwa rodzaje czcionek – przy tym pamiętaj, że te o miękkich kształtach pasują do branż o spokojnym charakterze, a bardziej wyostrzone dobrze obrazują działalność dynamicznych i przebojowych firm.
- Weź pod uwagę ponadczasowość – być może dana marka będzie istniała przez wiele lat, dlatego projektowanie charakteryzującego ją znaku według aktualnej mody nie ma sensu. Oczywiście warto uwzględnić nowoczesne trendy, ale trzeba też pamiętać o zawsze aktualnych uniwersalnych wartościach.
- Stawiaj na oryginalność i rozpoznawalność – inspiracja innymi markami jest wskazana, nie należy jednak zapominać o oryginalności i unikatowości. Ponadto logo musi być łatwo rozpoznawalne i tu dobrym testem jest zadanie sobie pytania, czy łatwo go opisać słowami.
- Zadbaj o to, aby logo wyglądało dobrze w różnych wersjach – chodzi o fakt, że znak firmowy będzie prezentowany na różne sposoby (np. pomniejszony, powiększony czy czarno-biały) i trzeba to wcześniej uwzględnić w projekcie.
Logo – nieodłączny element marki
Logo to często główny element kojarzony z daną marką. Jest ogromnym nośnikiem informacji, skojarzeń i odczuć, jakie towarzyszą potencjalnym klientom podczas dokonywanych wyborów. Jeśli będzie odznaczało się oryginalnością, rozpoznawalnością i prostotą, zwiększy szansę na to, że marka umocni swoją pozycję oraz zbuduje solidny wizerunek wyróżniający ją od innych podobnych firm. Jest to zapewne wystarczający argument przemawiający za tym, aby poważnie potraktować etap projektowania tego ważnego znaku graficznego, który w przyszłości może przynieść naprawdę wiele korzyści.
0 komentarzy