czas czytania: 5 MIN
Trudno wyobrazić sobie świat bez kolorów. Są stale obecne w naszym życiu, towarzysząc nam na każdym kroku i w każdej sytuacji. Często zachwycają, czasem denerwują, są powodem do radości, zdziwienia, złości… Jednym słowem poruszają nas do głębi i wywołują całą gamę uczuć i emocji. Mają większy wpływ na nasze decyzje i wybory, niż moglibyśmy przypuszczać, dlatego często są przedmiotem zainteresowania naukowców. Wiele z przeprowadzanych przez nich badań dotyczy znaczenia kolorów w brandingu, bo jest to jeden z najważniejszych czynników wpływających na to, jak postrzegamy markę i jakie żywimy do niej uczucia.
Siła kolorów
Choć czasem barwy mogą wydawać się mało istotne, w rzeczywistości mają ogromną moc, którą z powodzeniem można wykorzystać m.in. w brandingu. Psycholodzy nie od dziś zajmują się tą tematyką i udowadniają, że specjaliści od marketingu powinni dobrze poznać znaczenie kolorów oraz to, w jaki sposób wpływają na ludzi, jakie reakcje wywołują i z czym się kojarzą. Wiedza ta może stać się fundamentem skutecznej strategii promocyjnej, dzięki której marka osiągnie sukces i trwale zapisze się w pamięci klientów. Dobrym przykładem są tu takie popularne firmy jak Play, InPost czy Orange. Pierwsza z nich od razu łączona jest z fioletem, druga z barwą żółtą, a ostatnia z kolorem pomarańczowym. Skojarzenia te po latach konsekwentnej promocji są tak silne i trwałe, że jeśli marki dobrze wykorzystają zdobytą pozycję, na stałe pozostaną w zbiorowej świadomości.
Co mówią barwy?
Aby dobrze przygotować i zrealizować proces brandingu, koniecznie trzeba zapoznać się ze znaczeniem poszczególnych kolorów. Ułatwi to dobranie przewodniej barwy obecnej we wszystkich materiałach firmowych i promocyjnych w taki sposób, aby dotrzeć do wybranej grupy docelowej i przekonać ją do danej marki. Sprawdźmy więc znaczenie podstawowych kolorów i to, w jaki sposób oddziaływają na odbiorców.
Czerwony – to jedna z popularniejszych barw wykorzystywanych w marketingu. Dlaczego? Ponieważ powszechnie kojarzona jest z siłą, pasją, energią, aktywnością, a także ze sferą uczuć i miłości. Pobudza do działania i zwraca uwagę, doskonale więc nadaje się dla marek dedykowanych ludziom związanym ze sportem, a także dla firm zajmujących się erotyką.
Pomarańczowy – kolor poprawiający nastrój, kojarzony z energią i spontanicznością, dlatego doskonale trafia do młodych odbiorców. Sprawdzi się np. w branży rozrywkowej, natomiast nie jest polecany markom luksusowym.
Żółty – pierwsze skojarzenie to najczęściej słońce. To dlatego barwa ta jest odbierana pozytywnie, wywołuje radość i beztroskę. Stąd też często obecna jest w materiałach firm związanych z turystyką czy produktami dla dzieci.
Niebieski – można powiedzieć, że ta barwa jest na drugim biegunie względem dwóch poprzednich kolorów. Ma działanie kojące, budzi zaufanie, kojarzy się z solidnością, czystością zdrowiem. Z tego względu często wybierana jest przez marki związane z finansami, opieką zdrowotną, czy higieną.
Zielony – ten kolor od razu przywodzi na myśl naturę. Działa uspokajająco i relaksująco. Pasuje do marek ceniących ekologię i zdrowy styl życia.
Czarny – wyjątkowa barwa o silnym przekazie. Często kojarzy się, co prawda ze śmiercią, ale jest też synonimem elegancji i prestiżu. Używana przez marki sprzedające dobra luksusowe, chcące podkreślić doskonałą jakość swoich produktów.
Postrzeganie marki przez pryzmat kolorów
Nie bez powodu kolory to jeden z podstawowych elementów brandingu. Znając ich wpływ na nasze odczucia, sferę emocjonalną, a nawet fizyczną (poszczególne barwy często wywołują różne reakcje fizjologiczne np. wzrost ciśnienia krwi czy przyspieszony oddech), nie da się ich zignorować w procesie budowania wizerunku marki. Chcąc dotrzeć do konkretnej grupy docelowej, przekazać jej swoje wartości oraz zachęcić do zapoznania się z ofertą, warto wybrać taką kolorystykę, która ułatwi komunikację i wywoła pożądane odczucia. Opracowując strategię rozwoju i promocji firmy, zawsze należy pamiętać o tym, że konsumenci w większości są wzrokowcami, a kolory, to coś, co wyjątkowo ich przyciąga i budzi szereg rozmaitych emocji. Dlatego branding kładący nacisk na dobór odpowiednich dla danej marki barw, to duża szansa na zwiększenie jej rozpoznawalności, wyróżnienie się na rynku oraz zdobycie lojalnych klientów.
0 komentarzy