Kolory w brandingu – jak wpływają na percepcję?

utworzone przez paź 9, 2023Identyfikacja wizualna

czas czytania: 5 MIN

Trudno wyobrazić sobie świat bez kolorów. Są stale obecne w naszym życiu, towarzysząc nam na każdym kroku i w każdej sytuacji. Często zachwycają, czasem denerwują, są powodem do radości, zdziwienia, złości… Jednym słowem poruszają nas do głębi i wywołują całą gamę uczuć i emocji. Mają większy wpływ na nasze decyzje i wybory, niż moglibyśmy przypuszczać, dlatego często są przedmiotem zainteresowania naukowców. Wiele z przeprowadzanych przez nich badań dotyczy znaczenia kolorów w brandingu, bo jest to jeden z najważniejszych czynników wpływających na to, jak postrzegamy markę i jakie żywimy do niej uczucia.

Siła kolorów

 

Choć czasem barwy mogą wydawać się mało istotne, w rzeczywistości mają ogromną moc, którą z powodzeniem można wykorzystać m.in. w brandingu. Psycholodzy nie od dziś zajmują się tą tematyką i udowadniają, że specjaliści od marketingu powinni dobrze poznać znaczenie kolorów oraz to, w jaki sposób wpływają na ludzi, jakie reakcje wywołują i z czym się kojarzą. Wiedza ta może stać się fundamentem skutecznej strategii promocyjnej, dzięki której marka osiągnie sukces i trwale zapisze się w pamięci klientów. Dobrym przykładem są tu takie popularne firmy jak Play, InPost czy Orange. Pierwsza z nich od razu łączona jest z fioletem, druga z barwą żółtą, a ostatnia z kolorem pomarańczowym. Skojarzenia te po latach konsekwentnej promocji są tak silne i trwałe, że jeśli marki dobrze wykorzystają zdobytą pozycję, na stałe pozostaną w zbiorowej świadomości.

Branding — czym jest i na czym polega - blog Kod Marki b&w

Co mówią barwy?

Aby dobrze przygotować i zrealizować proces brandingu, koniecznie trzeba zapoznać się ze znaczeniem poszczególnych kolorów. Ułatwi to dobranie przewodniej barwy obecnej we wszystkich materiałach firmowych i promocyjnych w taki sposób, aby dotrzeć do wybranej grupy docelowej i przekonać ją do danej marki. Sprawdźmy więc znaczenie podstawowych kolorów i to, w jaki sposób oddziaływają na odbiorców.

Czerwony – to jedna z popularniejszych barw wykorzystywanych w marketingu. Dlaczego? Ponieważ powszechnie kojarzona jest z siłą, pasją, energią, aktywnością, a także ze sferą uczuć i miłości. Pobudza do działania i zwraca uwagę, doskonale więc nadaje się dla marek dedykowanych ludziom związanym ze sportem, a także dla firm zajmujących się erotyką.

Pomarańczowy – kolor poprawiający nastrój, kojarzony z energią i spontanicznością, dlatego doskonale trafia do młodych odbiorców. Sprawdzi się np. w branży rozrywkowej, natomiast nie jest polecany markom luksusowym.

Żółty – pierwsze skojarzenie to najczęściej słońce. To dlatego barwa ta jest odbierana pozytywnie, wywołuje radość i beztroskę. Stąd też często obecna jest w materiałach firm związanych z turystyką czy produktami dla dzieci.

Niebieski – można powiedzieć, że ta barwa jest na drugim biegunie względem dwóch poprzednich kolorów. Ma działanie kojące, budzi zaufanie, kojarzy się z solidnością, czystością zdrowiem. Z tego względu często wybierana jest przez marki związane z finansami, opieką zdrowotną, czy higieną.

Zielony – ten kolor od razu przywodzi na myśl naturę. Działa uspokajająco i relaksująco. Pasuje do marek ceniących ekologię i zdrowy styl życia.

Czarny – wyjątkowa barwa o silnym przekazie. Często kojarzy się, co prawda ze śmiercią, ale jest też synonimem elegancji i prestiżu. Używana przez marki sprzedające dobra luksusowe, chcące podkreślić doskonałą jakość swoich produktów.

 

Postrzeganie marki przez pryzmat kolorów

Nie bez powodu kolory to jeden z podstawowych elementów brandingu. Znając ich wpływ na nasze odczucia, sferę emocjonalną, a nawet fizyczną (poszczególne barwy często wywołują różne reakcje fizjologiczne np. wzrost ciśnienia krwi czy przyspieszony oddech), nie da się ich zignorować w procesie budowania wizerunku marki. Chcąc dotrzeć do konkretnej grupy docelowej, przekazać jej swoje wartości oraz zachęcić do zapoznania się z ofertą, warto wybrać taką kolorystykę, która ułatwi komunikację i wywoła pożądane odczucia. Opracowując strategię rozwoju i promocji firmy, zawsze należy pamiętać o tym, że konsumenci w większości są wzrokowcami, a kolory, to coś, co wyjątkowo ich przyciąga i budzi szereg rozmaitych emocji. Dlatego branding kładący nacisk na dobór odpowiednich dla danej marki barw, to duża szansa na zwiększenie jej rozpoznawalności, wyróżnienie się na rynku oraz zdobycie lojalnych klientów.

Ocen poradę

0 komentarzy

Wyślij komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Blog O nas

Jesteśmy Dominika i Kamila

Pomożemy Ci zbudować wyjątkową markę, która będzie do Ciebie pasować jak ulał. Oczarujesz wymarzonych klientów i będziesz mogła rozwijać swój biznes na luzie.

Pomagamy dotrzeć do serca marki
Lubimy upraszczać
Liczą się dla nas efekty

Wyślij zgłoszenie na: kontakt@kodmarki.pl
+48 606 798 771

szukaj wg kategorii

Dołącz do newslettera

Bądź na bieżąco i dołącz do BrandNews, dzięki temu jako pierwsza otrzymasz garść praktycznych wskazówek, o tym jak budować branding i rozwijać unikalną i dopasowaną do Ciebie markę osobistą.

+48 606 798 771
kontakt@kodmarki.pl