czas czytania: 4 MIN
Choć nazwa księga znaku może brzmieć nieco bajkowo i magicznie, jest to niesamowicie precyzyjny i osadzony w realiach dokument. Powinna go mieć każda marka, której zależy na spójnym i profesjonalnym wizerunku. Spróbujemy wyjaśnić, dlaczego tak jest i jakie korzyści wynikają ze sporządzenia księgi.
Spis treści
Księga znaku – co to takiego?
Aby wyjaśnić to pojęcie trzeba zacząć od loga. Czym jest, wie zapewne każdy, ale być może nie wszyscy zdają sobie sprawę z tego, że znak firmowy musi odpowiadać szczegółowo określonym normom. Jednym słowem niezależnie od wielkości, czy podłoża na którym się znajdzie, zawsze ma wyglądać tak samo. Odpowiedzią na pytanie jak tego dopilnować i sprawić, aby nie zdarzyły się żadne pomyłki, jest właśnie księga znaku, która jest niczym innym jak zestawem szczegółowo opisanych zasad dotyczących tego, w jaki sposób wykorzystywać logotyp.
Co dokładnie znajduje się w Księdze Znaku?
Nietrudno się domyślić, że zwana też brandbookiem księga znaku powinna być naturalną kontynuacją pracy nad logotypem, bo któż inny niż projektujący go grafik będzie lepiej zorientowany w specyfice danego symbolu. Każde logo charakteryzuje się określoną kolorystyką, proporcjami, konstrukcją, minimalnym dozwolonym rozmiarem oraz dokładnie określonym polem ochronnym i podstawowym znaku. To najważniejsze dane, które muszą znaleźć się w brandbooku, ale nie wszystkie. Oprócz nich księga powinna też pokazywać podstawowy wygląd znaku i jego alternatywne wersje, niedopuszczalne modyfikacje oraz zasady skalowania i sposób prezentowania logotypu na różnych tłach. W księdze warto też zamieścić informacje dotyczące genezy firmowego symbolu, które pomogą zrozumieć misję marki, jej wartości czy historię oraz inne kwestie mogące mieć wpływ na prawidłowe odzwierciedlanie logotypu. Cały dokument może mieć postać papierową lub elektroniczną, najwygodniej jednak zdecydować się na obie wersje.
Kto tworzy Księgę Znaku?
Samodzielne opracowanie dokumentu byłoby raczej trudne, dlatego jego stworzenie najlepiej powierzyć specjalistom, czyli grafikom lub agencji reklamowej. Idealna sytuacja jest wtedy, gdy księga znaku powstaje niemal równocześnie z projektem logo, zdarza się jednak, że firma zleca jej wykonanie dopiero po pewnym czasie.
Do czego przydaje się Księga Znaku?
Posiadanie księgi znaku, to niewątpliwie inwestycja w wizerunek marki, która na pewno się opłaci. Dotyczy to zwłaszcza dużych przedsiębiorstw, zlecających kampanie reklamowe czy drukujących dokumenty firmowe. Dlaczego? Powód jest prosty – brandbook znacznie ułatwia życie! Przekonać się o tym można nawet przy niewielkich zleceniach polegających na drukowaniu folderów czy wizytówek – wtedy okazuje się, ile problemów może wyniknąć z powodu braku konkretnej instrukcji dotyczącej tego, w jaki sposób należy korzystać z logo. Dzięki temu, co zawiera księga znaku grafik oraz firma poligraficzna nie będą mieć problemu z prawidłowym doborem kolorystyki, skalowaniem czy odpowiednim umieszczeniem logotypu na konkretnym obszarze. Jednym słowem firmowy znak zawsze będzie wyglądał perfekcyjnie, co ułatwi identyfikację marki i pozytywnie wpłynie na jej wizerunek. Wszystkie materiały reklamowe i inne dokumenty będą tworzyły spójną i estetyczną całość, a czas potrzebny na ich stworzenie ulegnie znacznemu skróceniu. Warto też wiedzieć, że bywają sytuacje, kiedy księga znaku jest obowiązkowa. Dzieje się tak wtedy, gdy marka chce zarejestrować logo w urzędzie patentowym, jako znak towarowy. Stanowi to bardzo dobre zabezpieczenie w razie późniejszych ewentualnych spraw związanych z nieprawowitym użyciem logotypu przez konkurencję.
Czy warto inwestować w Księgę Znaku
Oczywiście decyzja należy tu do właściciela firmy, jednak każdy, kto chce odpowiednio zadbać o rozwój swojej marki i stworzyć jej profesjonalny wizerunek, powinien rozważyć opracowanie takiego dokumentu. Należy też podkreślić fakt, że jest to jednorazowa inwestycja, a jej efekt w postaci profesjonalnej księgi znaku na pewno będzie wykorzystywany przez wiele lat z korzyścią dla firmy.
0 komentarzy