czas czytania: 5 MIN
Zapewne każdy, kto chce wypromować swoją markę i zdobyć grono stałych lojalnych klientów prędzej czy później spotka się z pojęciem agencji brandingowej. Głównym powodem jest fakt, że tak olbrzymie przedsięwzięcie, jakim jest wyróżnienie się na tle konkurencji i znalezienie swojego miejsca na rynku, wymaga fachowego wsparcia, a takie właśnie oferuje agencja brandingowa.
Spis treści
Co to jest agencja brandingowa?
O ile wszyscy wiedzą, czym jest agencja reklamowa, to pytanie dotyczące tego, co to jest agencja brandingowa, może już sprawiać pewne trudności. I choć czasem oba pojęcia są używane zamiennie, to warto wiedzieć, że nie należy ich ze sobą utożsamiać. Powód jest prosty – zakres ich działania znacznie się od siebie różni i wynajmowane są do zupełnie innych celów. W tym artykule skupiamy się na agencji brandingowej, warto więc na wstępie zaznaczyć, że głównym jej celem nie jest działalność reklamowa, tylko taka, która prowadzi do wykreowania wizerunku marki bądź odświeżenia tego, który z różnych względów należy zmienić. Można więc powiedzieć, że odpowiada za to, w jaki sposób klienci będą odbierali i postrzegali daną firmę, przy czym nie chodzi tu tylko o oferowane przez nią produkty, ale również o prezentowane wartości, misję i filozofię. Jest to więc praca wielopłaszczyznowa, wymagająca zaangażowania wielu specjalistów, wśród których są m.in. graficy, marketerzy, copywriterzy, specjaliści SEO czy programiści.
Główne zadania agencji brandingowej
Czym więc konkretnie zajmuje się agencja brandingowa? Jej głównym zadaniem jest zbudowanie spójnej świadomości marki, tak aby jej pozytywny i dobrze się kojarzący wizerunek trwale zapadł w pamięci konsumentów. Jest to skomplikowany proces bazujący na solidnych badaniach i analizach rynku oraz grupy docelowej, dzięki czemu można opracować precyzyjny plan działania.
Jego najważniejsze elementy to:
– analiza marki (znalezienie jej mocnych stron, określenie jej osobowości i najważniejszych cech)
– analiza marek konkurencyjnych
– określenie grupy docelowej (dokładne scharakteryzowanie klientów, do których skierowana jest oferta, znacznie ułatwia dalszą pracę)
– strategia marki (sformułowanie misji i filozofii marki, wartości, którymi się kieruje oraz sposobu pozycjonowania i komunikacji z odbiorcami)
– stworzenie systemu identyfikacji wizualnej (dotyczy takich kwestii jak nazwa, logo, typografia, slogan reklamowy, opakowania produktowe, dress code pracowników, wygląd siedziby firmy, materiały i gadżety reklamowe, akcydensy firmowe)
– rebranding, czyli praca nad metamorfozą marki i wykreowaniem jej nowego wizerunku (proces ten wdrażany jest wtedy, gdy marka potrzebuje odświeżenia)
Czy warto współpracować z agencją brandingową?
Rozsądny właściciel firmy raczej nie podejmie się zadania samodzielnego wykreowania wizerunku swojej marki, bo będzie sobie zdawał sprawę z tego, że aby osiągnąć sukces, potrzebna jest praca sztabu dobrze wyszkolonych specjalistów. Ogrom pracy, jaką trzeba wykonać oraz wiedzy i doświadczenia, które są do tego potrzebne, przekracza możliwości osób niezajmujących się brandingiem. Ponadto atutem zewnętrznej agencji jest na pewno obiektywizm i brak emocjonalnego zaangażowania w proces budowania tożsamości marki, co może jej wyjść tylko na dobre. Rozważając pomysł podpisania umowy z profesjonalistami, warto też pamiętać o tym, że skutki współpracy będą długofalowe, ponieważ jej efekty w przyszłości ułatwią pracę (chociażby podczas zlecania druku materiałów firmowych czy opracowywania nowych kampanii reklamowych) oraz wpłyną na zwiększenie rozpoznawalności marki, a co za tym idzie zysków, jakie będzie przynosić.
Jak wybrać agencję?
Ponieważ na rynku nie brakuje firm zajmujących się brandingiem, wybór tej właściwej może być utrudniony. Aby zwiększyć szanse na udaną współpracę, warto dobrze przeanalizować dotychczasowe osiągnięcia poszczególnych agencji, sposoby ich działania, stworzone systemy identyfikacji wizualnej czy grono klientów. Dobrze też zwrócić uwagę na firmową stronę internetową oraz opinie wystawione przez tych, którzy już skorzystali z usługi brandingu. Nie można również zapominać o wzajemnym zrozumieniu, bo skoro agencja brandingowa będzie tworzyć tożsamość marki, musi dobrze odczytywać potrzeby i oczekiwania klienta oraz specyfikę branży, w której działa.
0 komentarzy