czas czytania: 5 MIN
Kiedyś często mówiło się, że „buty świadczą o człowieku” i szczególny nacisk kładziono na to, aby zawsze były czyste i wypastowane. Posiadacz takiego obuwia automatycznie robił dobre pierwsze wrażenie, a jego wizerunek wzbudzał szacunek i uznanie. Przenosząc to zjawisko na markę, można powiedzieć, że to, jak jest postrzegana przez odbiorców, zależy m.in. od tego jak się prezentuje, a za tą prezencję odpowiada właśnie system identyfikacji wizualnej.
Spis treści
System identyfikacji wizualnej – główne zadania
Zanim przejdziemy do zadań, zastanówmy się, czym właściwie jest system identyfikacji wizualnej. Powszechnie kojarzy się go z takimi elementami jak firmowe logo czy kolorystyka, jednak w rzeczywistości to znacznie więcej. Aby zbytnio nie komplikować, można przyjąć, że jest to zbiór procedur dotyczących sposobów wykorzystywania różnych symboli graficznych związanych z marką, a także zasad postępowania, które są dla niej charakterystyczne.
System identyfikacji wizualnej to coś, czego żadna marka nie powinna lekceważyć, ponieważ pełni w firmie wiele ważnych funkcji:
- Wyróżnia
Powoduje, że marka staje się widoczna i łatwo identyfikowalna. Klienci bez problemu odnajdują jej produkty wśród wielu innych, dzięki czemu unikają również pomyłek w sytuacjach, gdy firmy mają podobne logo, opakowania czy kolory.
- Angażuje
Buduje lojalność wśród konsumentów, pomaga stworzyć grupę zaangażowanych klientów, którzy identyfikują się z marką i kupują jej produkty.
- Gwarantuje jakość
Klienci, którzy rozpoznają daną markę, oczekują od niej określonej jakości. Spodziewają się produktów i usług na odpowiednim poziomie, co skłania ich do dokonania zakupu.
- Integruje
Określone zasady postępowania, kultura organizacyjna czy symbolika powodują, że pracownicy utożsamiają się z marką, a ich praca jest bardziej wartościowa.

Elementy identyfikacji wizualnej
Aby system identyfikacji wizualnej był naprawdę efektywny i przyczynił się do budowania marki, warto opracować standardy dotyczące nie tylko symboli graficznych, ale również innych aspektów wpływających na odbiór firmy przez potencjalnego klienta. Dlatego wśród tych zagadnień wyróżniamy elementy wizualne oraz pozawizualne.
Elementy wizualne
- logo – podstawowy, unikalny symbol graficzny reprezentujący firmę
- kolorystyka – gama kolorów używanych przez markę na opakowaniach, w materiałach reklamowych, na stronie internetowej czy do oznaczania siedziby firmy i strojów firmowych
- typografia – rodzaj i rozmiary czcionki stosowanej we wszelkich materiałach drukowanych, w sloganie reklamowym czy identyfikatorach
- materiały reklamowe – ulotki, teczki, wizytówki, foldery, billboardy oraz różnego rodzaju gadżety
- dress code pracowników – strój firmowy lub konkretne zasady dotyczące ubioru zatrudnionych osób
- wygląd siedziby firmy oraz innych firmowych budynków – jednolity sposób aranżacji wszystkich lokali oraz ich otoczenia
- opakowania produktów – pudełka, etykiety, słoiki itp., a także zasady dotyczące ekspozycji towarów w sklepach

Elementy pozawizualne
- obsługa klienta – sposób komunikacji, standardy dotyczące nawiązywania relacji, przeprowadzania rozmów telefonicznych
- dźwięki – muzyka, utwory odtwarzane w miejscach prowadzenia działalności
- zapachy — aromaty wykorzystywane w lokalach firmowych
- język – sposób zwracania się do klientów w mediach społecznościowych oraz na stronie internetowej
Zasady i etapy tworzenia systemu identyfikacji wizualnej
Opracowując system identyfikacji wizualnej, należy zwrócić uwagę na pewne zasady, dzięki którym spełni on swoją funkcję i przyczyni się do stworzenia korzystnego wyróżniającego się wizerunku marki.
Najważniejsze cechy, które powinna mieć identyfikacja wizualna to:
- dopasowanie do misji i charakteru firmy
- dostosowanie do charakteru grupy docelowej
- oryginalność powodująca łatwe odróżnienie od innych marek
- prostota ułatwiająca zapamiętywanie elementów identyfikacji wizualnej
- wywoływanie pozytywnych skojarzeń
Żeby uporządkować proces tworzenia systemu identyfikacji wizualnej, można podzielić go na etapy, które ułatwiają pracę i dają większe szanse na powodzenie całego przedsięwzięcia. Są to:
- analiza – badanie aktualnej sytuacji marki, jej wartości, strategii marketingowej. Określenie grupy docelowej, trendów rynkowych oraz zbadanie konkurencji.
- strategia – zaplanowanie, opracowanie koncepcji i określenie, jakie elementy będą wchodzić w skład identyfikacji wizualnej
- projektowanie – logo, wybór kolorystyki, czcionki, opracowanie wzorów opakowań oraz pozostałe prace związane z tworzeniem zaplanowanych elementów identyfikacji wizualnej
- wdrażanie i kontrola – konsekwentne wprowadzanie stworzonego systemu na wszystkich płaszczyznach oraz bieżąca analiza efektów
Co cechuje doby sytem identyfikacji wizualnej firmy? Przykłady
Dobry system identyfikacji wizualnej na pewno da się zauważyć. Cechuje go przede wszystkim rozpoznawalność i unikalność. Obok produktów takiej firmy nie da się przejść obojętnie, nie można też pomylić ich z innymi. Nadrzędną cechą jest oczywiście oryginalny, ale jednocześnie prosty pomysł wytyczający drogę, którą podąża marka i dzięki której staje się niepowtarzalna. Aby to wszystko zadziałało, niezbędna jest jeszcze spójność wszystkich elementów identyfikacji wizualnej, oraz konsekwencja w ich stosowaniu. Dobrym przykładem jest firma Play, którą można nazwać ambasadorem koloru fioletowego, ponieważ ten element jej identyfikacji wizualnej na stałe zakorzenił się w umysłach konsumentów i natychmiast jest z nią kojarzony. Równie rozpoznawalna jest charakterystyczna żółto-czerwona muszla, na widok której od razu wiadomo, że w pobliżu będzie stacja paliw Shell.
Dopracowany i konsekwentnie stosowany system identyfikacji wizualnej to ogromna szansa na stworzenie trwałego i wyrazistego wizerunku marki w społecznej świadomości. Uzyskana tym sposobem rozpoznawalność jest jednym z najskuteczniejszych sposobów na pokonanie konkurencji oraz zdobycie zaufania konsumentów, a stąd już niedaleka droga do biznesowego sukcesu.
0 komentarzy