czas czytania: 4 MIN
Zabieganie o uwagę klientów to konieczność, z którą musi zmierzyć się każda marka, bo to właśnie oni ostatecznie decydują, które firmy osiągną szczyty popularności i zadowalającą sprzedaż swoich produktów. Jednym z najskuteczniejszych sposobów na zainteresowanie konsumentów jest zbudowanie świadomości marki, sprawdźmy więc, co to jest i dlaczego w ogóle warto się tym zajmować.
Spis treści
Czym jest świadomość marki?
Zacznijmy od tego, że zapewne niejednemu z nas zdarzyło się kojarzyć jakąś nazwę firmy lub jej logo, pomimo tego, że nigdy nic w niej nie kupiliśmy, ani nie korzystaliśmy z jej usług. Można więc powiedzieć, że firma jest nam znana i jesteśmy świadomi tego, że funkcjonuje na rynku. I tu dochodzimy do pojęcia świadomości marki, które oznacza poziom jej rozpoznawalności wśród konsumentów. Pokazuje w jakim stopniu sama marka, jej produkty, usługi, logo czy inne związane z nią atrybuty są znane i rozpoznawalne w społeczeństwie.
Dlaczego warto budować świadomość marki?
Wyobraźmy sobie sytuację, że na sklepowej półce znajduje się ciekawy produkt sygnowany niewiele mówiącą marką. Z dużą dozą prawdopodobieństwa można założyć, że większość klientów zdecyduje się na podobny towar opatrzony znanym logiem lub nazwą, nawet wtedy, gdy będzie droższy. Dlaczego? Ponieważ druga marka jest im w jakiś sposób znana, a przez to wzbudza zaufanie. Mają też co do niej konkretne oczekiwania i zakładają, że zostaną one spełnione. To pokazuje, że budowanie świadomości marki jest niezwykle ważnym procesem zwiększającym zainteresowanie klientów i wpływającym na poziom sprzedaży. Kolejną korzyścią jest oczywiście wzrost rozpoznawalności i wyróżnienie na tle konkurencji, co daje ogromną przewagę nad podobnymi firmami. Świadomość marki pomaga również w pozyskiwaniu kontrahentów, którzy chętniej podejmują współpracę ze znanymi partnerami, jest też magnesem przyciągającym wartościowych pracowników poszukujących atrakcyjnego miejsca pracy.
Badanie świadomości marki i jej produktów
Aby skutecznie realizować zadania związane z promocją, warto okresowo badać poziom świadomości marki wśród odbiorców. Wnioski pozwolą na ocenę faktycznej rozpoznawalności firmy i jej produktów, a do ich sformułowania potrzebne są trzy wskaźniki:
- świadomość spontaniczna – pokazuje, które marki konsumenci są w stanie wskazać samodzielnie bez pomocy osoby przeprowadzającej badanie
- świadomość wspomagana — tu znajdą się marki rozpoznane przez badanych, po otrzymaniu od ankietera listy konkretnych firm lub usłyszeniu danej nazwy
- świadomość TOM (natychmiastowa) – określa markę, którą klient samodzielnie wymienia jako pierwszą reprezentującą daną kategorię produktów lub usług
Wśród najczęściej stosowanych metod badania świadomości marki są różnego rodzaju ankiety (CATI – telefoniczne, CAWI – internetowe, PAPI – papierowe, CAPI – zamiast papieru korzysta się np. z laptopa). Mogą one zawierać pytania otwarte, zamknięte, czy listy rankingowe. Umożliwiają dość łatwe dotarcie do dużej grupy konsumentów, można za ich pomocą przeprowadzić badania ilościowe, które pokażą, ile osób posiada wiedzę na temat danej marki.
Aby uzyskać informacje dotyczące tego, jak klienci postrzegają firmę lub jej produkty, prowadzi się badania jakościowe w postaci wywiadów czy grup dyskusyjnych. Dają one głębszą wiedzę na temat doświadczeń z marką, czy potrzeb i oczekiwań konsumentów.
Obecnie w związku z ogromną popularnością internetu, sprawdza się również, ile razy wyszukiwano w Google nazwy związane z daną marką. Służy do tego wskaźnik Brand Impressions (wyświetlenia marki).
Świadomość marki przykłady
Żeby przekonać się o tym, jak ogromną moc ma świadomość marki, wystarczy przyjrzeć się firmom, które mogą poszczycić się tak wysoką rozpoznawalnością, że stały się symbolem określonych kategorii produktów. Głęboko zakorzeniona w umysłach odbiorców dana nazwa czy logo zostają automatycznie przywołane przy zetknięciu się z konkretnym asortymentem. Śmiało można założyć, że przoduje tu znana na całym świecie Coca Cola, którą wymieni większość osób zapytanych o orzeźwiający, gazowany napój.
Kolejne przykłady to:
McDonald’s — szybki fast food
Haribo – żelki
Rolex – luksusowe zegarki
Facebook – serwis społecznościowy
Ikea – funkcjonalne, tanie meble
Disney – bajki animowane
Danone – serki, jogurty dla dzieci
Google – wyszukiwarka internetowa
Takich firm jest oczywiście więcej, a ich sukces jest doskonałym przykładem tego, jak wielkie znaczenie ma świadomość marki w budowaniu silnej pozycji na rynku i osiągnięciu statusu lidera w swojej branży.
0 komentarzy