Czym jest świadomość marki i dlaczego jest ona ważna?

utworzone przez sty 23, 2024Branding

czas czytania: 4 MIN

Zabieganie o uwagę klientów to konieczność, z którą musi zmierzyć się każda marka, bo to właśnie oni ostatecznie decydują, które firmy osiągną szczyty popularności i zadowalającą sprzedaż swoich produktów. Jednym z najskuteczniejszych sposobów na zainteresowanie konsumentów jest zbudowanie świadomości marki, sprawdźmy więc, co to jest i dlaczego w ogóle warto się tym zajmować.

Czym jest świadomość marki? 

Zacznijmy od tego, że zapewne niejednemu z nas zdarzyło się kojarzyć jakąś nazwę firmy lub jej logo, pomimo tego, że nigdy nic w niej nie kupiliśmy, ani nie korzystaliśmy z jej usług. Można więc powiedzieć, że firma jest nam znana i jesteśmy świadomi tego, że funkcjonuje na rynku. I tu dochodzimy do pojęcia świadomości marki, które oznacza poziom jej rozpoznawalności wśród konsumentów. Pokazuje w jakim stopniu sama marka, jej produkty, usługi, logo czy inne związane z nią atrybuty są znane i rozpoznawalne w społeczeństwie.

Czym jest świadomość marki i dlaczego jest ona ważna

Dlaczego warto budować świadomość marki? 

Wyobraźmy sobie sytuację, że na sklepowej półce znajduje się ciekawy produkt sygnowany niewiele mówiącą marką. Z dużą dozą prawdopodobieństwa można założyć, że większość klientów zdecyduje się na podobny towar opatrzony znanym logiem lub nazwą, nawet wtedy, gdy będzie droższy. Dlaczego? Ponieważ druga marka jest im w jakiś sposób znana, a przez to wzbudza zaufanie. Mają też co do niej konkretne oczekiwania i zakładają, że zostaną one spełnione. To pokazuje, że budowanie świadomości marki jest niezwykle ważnym procesem zwiększającym zainteresowanie klientów i wpływającym na poziom sprzedaży. Kolejną korzyścią jest oczywiście wzrost rozpoznawalności i wyróżnienie na tle konkurencji, co daje ogromną przewagę nad podobnymi firmami. Świadomość marki pomaga również w pozyskiwaniu kontrahentów, którzy chętniej podejmują współpracę ze znanymi partnerami, jest też magnesem przyciągającym wartościowych pracowników poszukujących atrakcyjnego miejsca pracy.

Badanie świadomości marki i jej produktów

Aby skutecznie realizować zadania związane z promocją, warto okresowo badać poziom świadomości marki wśród odbiorców. Wnioski pozwolą na ocenę faktycznej rozpoznawalności firmy i jej produktów, a do ich sformułowania potrzebne są trzy wskaźniki:

  1. świadomość spontaniczna – pokazuje, które marki konsumenci są w stanie wskazać samodzielnie bez pomocy osoby przeprowadzającej badanie
  2. świadomość wspomagana — tu znajdą się marki rozpoznane przez badanych, po otrzymaniu od ankietera listy konkretnych firm lub usłyszeniu danej nazwy
  3. świadomość TOM (natychmiastowa) – określa markę, którą klient samodzielnie wymienia jako pierwszą reprezentującą daną kategorię produktów lub usług
Czym jest świadomość marki i dlaczego jest ona ważna

Wśród najczęściej stosowanych metod badania świadomości marki są różnego rodzaju ankiety (CATI – telefoniczne, CAWI – internetowe, PAPI – papierowe, CAPI – zamiast papieru korzysta się np. z laptopa). Mogą one zawierać pytania otwarte, zamknięte, czy listy rankingowe. Umożliwiają dość łatwe dotarcie do dużej grupy konsumentów, można za ich pomocą przeprowadzić badania ilościowe, które pokażą, ile osób posiada wiedzę na temat danej marki.

Aby uzyskać informacje dotyczące tego, jak klienci postrzegają firmę lub jej produkty, prowadzi się badania jakościowe w postaci wywiadów czy grup dyskusyjnych. Dają one głębszą wiedzę na temat doświadczeń z marką, czy potrzeb i oczekiwań konsumentów.

Obecnie w związku z ogromną popularnością internetu, sprawdza się również,  ile razy wyszukiwano w Google nazwy związane z daną marką. Służy do tego wskaźnik Brand Impressions (wyświetlenia marki).

Świadomość marki przykłady

Żeby przekonać się o tym, jak ogromną moc ma świadomość marki, wystarczy przyjrzeć się firmom, które mogą poszczycić się tak wysoką rozpoznawalnością, że stały się symbolem określonych kategorii produktów. Głęboko zakorzeniona w umysłach odbiorców dana nazwa czy logo zostają automatycznie przywołane przy zetknięciu się z konkretnym asortymentem. Śmiało można założyć, że przoduje tu znana na całym świecie Coca Cola, którą wymieni większość osób zapytanych o orzeźwiający, gazowany napój.

Kolejne przykłady to:

McDonald’s — szybki fast food

Haribo – żelki

Rolex – luksusowe zegarki

Facebook – serwis społecznościowy

Ikea – funkcjonalne, tanie meble

Disney – bajki animowane

Danone – serki, jogurty dla dzieci

Google – wyszukiwarka internetowa

 

Takich firm jest oczywiście więcej, a ich sukces jest doskonałym przykładem tego, jak wielkie znaczenie ma świadomość marki w budowaniu silnej pozycji na rynku i osiągnięciu statusu lidera w swojej branży.

5/5 - (1)

0 komentarzy

Wyślij komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Blog O nas

Jesteśmy Dominika i Kamila

Pomożemy Ci zbudować wyjątkową markę, która będzie do Ciebie pasować jak ulał. Oczarujesz wymarzonych klientów i będziesz mogła rozwijać swój biznes na luzie.

Pomagamy dotrzeć do serca marki
Lubimy upraszczać
Liczą się dla nas efekty

Wyślij zgłoszenie na: kontakt@kodmarki.pl
+48 606 798 771

szukaj wg kategorii

Dołącz do newslettera

Bądź na bieżąco i dołącz do BrandNews, dzięki temu jako pierwsza otrzymasz garść praktycznych wskazówek, o tym jak budować branding i rozwijać unikalną i dopasowaną do Ciebie markę osobistą.

+48 606 798 771
kontakt@kodmarki.pl