czas czytania: 6 MIN
Każdy, kto poważnie myśli o swojej firmie i chce stać się właścicielem profesjonalnej oraz rozpoznawalnej marki, szuka sposobów na skuteczną promocję. Jej nieodłącznym elementem jest na pewno logo, którego projekt zleca się zazwyczaj już na początku działalności. Właśnie wtedy warto też stworzyć Księgę Znaku. W naszej firmie proces budowania pełnej Strategii brandingowej nazywamy Kodem Marki i Księga Znaku stanowi jeden z elementów kreacji brandu.
Spis treści
Księga Znaku
Księga znaku to ważny dokument, w którym zawarte są precyzyjne informacje dotyczące tego jak powinno wyglądać logo firmy, w jaki sposób należy je stosować oraz czego nie wolno w nim modyfikować. Najprościej mówiąc księga znaku jest więc czymś w rodzaju dokładnej instrukcji, dzięki której firma może mieć pewność, że zlecone przez nią materiały reklamowe, opakowania czy wizytówki będą spójne wizualnie i zgodne z założeniami dotyczącymi wizerunku marki.
Co zawiera Księga Znaku?
- opis znaczenia znaku marki – geneza logo bywa co prawda pomijana, jest jednak ważnym elementem księgi znaku. Logo to nie tylko symbol, ale też nośnik wartości, z którymi utożsamia się firma oraz misji, z którą chce być kojarzona. Opisanie tego, co przedstawia i symbolizuje logo, powoduje wzrost świadomości marki i przybliża jej idee.
- charakterystyka, budowa logo – tu opisuje się szczegółowo konstrukcję firmowego znaku, jego podstawową wersję, proporcje oraz wzajemne ułożenie poszczególnych elementów. Logo pokazane jest w postaci wertykalnej i horyzontalnej oraz na jasnym i ciemnym tle.
- alternatywne wersje znaku firmowego – w tym punkcie przedstawione są wszystkie dopuszczalne przez właściciela marki wersje logo. Można się stąd dowiedzieć, jak ma wyglądać znak firmowy utrzymany w szarościach lub jednym kolorze, lub w jaki sposób połączyć go z hasłem reklamowym.
- kolorystyka – kolor jest jednym z najważniejszych elementów zwiększających rozpoznawalność marki. Dlatego tak ważne jest, aby logo zawsze występowało w ściśle określonych barwach, które na każdym podłożu będą wyglądać tak samo. Jednym z zadań, które pełni Księga znaku jest właśnie precyzyjne wskazanie koloru poszczególnych składników logo, do czego wykorzystuje się skalę CMYK, RGB, ORACAL, RAL i Pantone.
- typografia – jest równie ważna jak kolorystyka, ponieważ mówi o tym, jakiej czcionki używa się w logo, sloganie reklamowym czy materiałach firmowych. Wskazuje się tu rodzaj czcionki, rozmiar, wersje w postaci italic czy bold oraz szczegółowe zasady dotyczące jej stosowania.
- pole podstawowe i ochronne znaku – logo musi być czytelne i łatwo rozpoznawalne. Aby tak się stało, trzeba zadbać o dokładne odwzorowanie znaku oraz zachowanie odpowiednio dużej wolnej przestrzeni wokół niego. W tym celu definiuje się pole podstawowe, czyli minimalną odległość znaku od krawędzi oraz pole ochronne, czyli ilość miejsca wokół logo, która musi pozostać wolna od innej grafiki czy napisów.
- wygląd logo na różnym tle – choć ideałem jest na pewno logo na białym neutralnym tle, wiadomo, że nie zawsze da się to zrobić. Dlatego Księga Znaku dokładnie określa, w jaki sposób umieszczać go na kolorowym tle, aby nadal było widoczne i rozpoznawalne.
- logo w rozmiarze mini – tu podaje się minimalne rozmiary, w jakich można przedstawiać firmowe logo. Ma to na celu uniknięcie sytuacji, w której nadmiernie pomniejszony znak (np. na wizytówce) stanie się nieczytelny.
- wykaz tego, czego nie wolno– to również istotna część Księgi znaku mówiąca o tym, czego absolutnie nie można modyfikować, pracując z firmowym znakiem. Może tu być mowa o skalowaniu, kolorystyce, upraszczaniu, dodawaniu gradientów itp.
O skuteczności Księgi Znaku decyduje jego dokładność i precyzyjność. Designer może w nim zawrzeć w nim dowolną ilość wskazówek, a im będą one bardziej szczegółowe, tym prościej będzie z niego korzystać. Aby stał się łatwo dostępny, warto go udostępnić w fomrmacie PDF, wtedy każdy pracujący nad materiałami firmy, będzie mógł go szybko i bezproblemowo pobrać.
Jakie korzyści przynosi Księga Znaku?
Warto się zastanawiać, czy Księga Znaku rzeczywiście jest potrzebny i jakie korzyści daje właścicielom firm? Aby odpowiedzieć na to pytanie, wystarczy wyobrazić sobie pracę nad kampanią reklamową lub materiałami firmowymi, podczas której trzeba mieć stały kontakt z agencją i grafikami, przekazując im konkretne informacje. Wtedy właśnie księga znaku staje się nieocenioną pomocą, która znacznie ułatwia i przyspiesza prace, dając jednocześnie gwarancję spójności wizualnej i rozpoznawalności marki. To z kolei automatycznie przyczynia się do zwiększenia popularności firmy oraz zdobycia zaufania klientów, którzy z dużą dozą prawdopodobieństwa stworzą silną i lojalną grupę docelową.
Czy prowadząc niewielką firmę potrzebujesz inwestować w pełną Księgę Znaku?
Na tym etapie rozwoju firmy sugerujemy inwestycję w uproszczone logo firmy. Bardzo dobrym rozwiązaniem, kiedy budujesz markę osobistą jest logotyp składający się jedynie z eleganckiego fontu, bez użycia znaku graficznego.Taki trend promuje Marie Forleo, Jenna Kutcher czy Amy Porterfield, które same w sobie stanowią brand. Minimalny design może stać się Twoim wyróżnikiem. Jeśli jednak masz swój motyw graficzny, do którego jesteś przywiązana – warto ująć go w projekcie logotypu. Będzie stanowić ważny wyróżnik firmy. Nie traciłabym jednak czasu na kreowanie znaku na siłę. Budowanie rozpoznawalnego brandu nie kończy się na projekcie logo i warto skupić się na ważniejszych działaniach, które przyciągną do firmy klientów.
0 komentarzy