czas czytania: 7 MIN
Identyfikacja wizualna firmy to główny element brandingu. Odnosi się do tego, jak interpretujemy markę i jak działa ona na na naszą podświadomość i zmysły. Odpowiednio dobrane elementy graficzne, które dobrze ze sobą współgrają kreują wizerunek firmy. Jest to mocne narzędzie w rękach firmy, ponieważ pozwala kształtować, jak będziemy postrzegani przez klientów. I tak – Ty też masz wpływ na to, jak klienci będą patrzeć na Twoją firmę.
Dobrze zaprojektowana oprawa wizualna pokazuje, jaka jest osobowość firmy. Z jakimi wartościami się ona utożsamia. Jaka jest jej misja. Na przykład misją Tesli jest przyspieszenie globalnego przejścia na odnawialne źródła energii. Jeśli dla klienta dbanie o naszą planetę jest ważną wartością, będzie chciał dołączyć do Tesli i kupić wyprodukowany przez nich samochód elektryczny. To pragnienie będzie wynikać z tego, że bliskie są mu wartości i spojrzenie na świat, jakie ma Tesla. A nowoczesny design jest jak postawienie kropki nad i – przyspiesza działanie i zakup wymarzonego auto.
Spis treści
- 1 Logo jako kluczowy element identyfikacji wizualnej
- 2 Kolorystyka i jej znaczenie dla marki
- 3 Typografia i krój liter w komunikacji wizualnej
- 4 Firmowy dress code jako element identyfikacji
- 5 Projektowanie wnętrz zgodnie z identyfikacją wizualną
- 6 Opakowania produktów a wizerunek firmy
- 7 Papeteria firmowa i materiały biurowe
- 8 Gadżety promocyjne i ich rola w budowaniu marki
Logo jako kluczowy element identyfikacji wizualnej
Logo to najbardziej rozpoznawalny symbol firmy. Graficznie ją reprezentuje. Sprawia, że firmę łatwo zapamiętać i rozpoznać. Tak samo łatwo rozpoznasz logo McDonald’s, gdy jedziesz A1 130 na godzinę, jak przeglądając ulotkę z kuponami rabatowymi na 2forU. Rozpoznajemy po logotypie firmę spacerując po mieście, scrollując Instagrama, kupując w sklepie online czy wybierając produkt z półki w supermarkecie. I to nie dlatego, że logo jest ładne, ale właśnie dlatego, że łatwo je zapamiętać.
Dobrze zaprojektowane logo może posłużyć także jako symbol wzmacniający wartości, z jakimi identyfikuje się firma. Ta symbolika jest często ukryta. Amazon ma misję, aby być firmą, która jest najbardziej na świecie zorientowana na klienta. I zadowolenie klienta jest dla nich super ważne. Odzwierciedla to logo z pomarańczową strzałką pod nazwą firmy, która układa się w szeroki uśmiech zadowolonego klienta, który na amazon znalazł to, czego szukał. Od A do Z (tak jak prowadzi strzałka).
Kolorystyka i jej znaczenie dla marki
To, jakie kolory stosuje firma wpływa na jej odbiór w subtelny, ale konkretny sposób. Z jednej strony kolory wywołują u klientów konkretne emocje. Pomarańczowy i żółty kojarzony jest z radością i energią. Czerwony symbolizuje pasję i entuzjazm. Natomiast chłodne kolory, takie jak niebieski, granat oznaczają spokój i opanowanie. Zieleń – symbolizuje naturę i ukojenie. W Kodzie Marki stawiamy na minimalizm jeśli chodzi o kolory. Wybieramy zestawienia monochromatyczne – czerń, brąz, beż, biel. Te kolory kojarzone są z elegancją i klasyką. Taki minimalizm sugeruje też uporządkowanie. Kolory mają ogromny wpływ na zapamiętywalność marki. Klasycznym przykładem jest fioletowa krowa, którą znamy z czekolady milka. Gdyby to była czarno-biała krowa do jakiej jesteśmy przyzwyczajeni, nikt by milki nie zapamiętał. A fioletowa krowa w branży urosła wręcz do symbolu flagowego wyróżnika na rynku.
Typografia i krój liter w komunikacji wizualnej
Moim klientkom zawsze powtarzam, że stronę “robią” doskonałe zdjęcia i fonty. Tylko te dwa elementy mogą ze strony przeciętnej wykreować stronę odbieraną jako PRO. Dlaczego krój pisma jest tak ważny? Podobnie jak logo i kolory – wpływa na rozpoznawalność i wyraża osobowość firmy. Wybierając przypadkowy font możesz trafić na przestarzały krój i klienci od razu wyczują, że marka “trąci myszką”.
Jeśli firma chce być postrzegana jako nowoczesna i innowacyjna, wybierze prosty czytelny i dynamiczny font. Marka, która buduje wizerunek klasyczny i ponadczasowy, wybierze font szeryfowy, jak z magazynów mody. Ten wybór dopasowany jest do grupy odbiorców. Dlatego jeśli Twoimi klientkami są ekspertki w wieku 35-45, nie ma sensu wybierać nowoczesnych, animowanych fontów, które zapewne spodobałyby się licealistom.
Firmowy dress code jako element identyfikacji
Harmonijny wizerunek marki buduje także firmowy dress code. Kiedy rozwijasz markę osobistą też możesz zadbać o ten aspekt. W zależności od branży i Twojej specjalizacji możesz wpływać na wizerunek wybierając na co dzień żakiet i szpilki lub zwiewną spódnicę mocy w intensywnych kolorach. Twój styl ubioru wywołuje konkretne emocje u klientów i tak pozostajesz w ich pamięci.
Projektowanie wnętrz zgodnie z identyfikacją wizualną
Kiedyś usłyszałam od znajomej prawniczki, że jeśli chce być traktowana w branży poważnie, potrzebuje przyjmować klientów w gabinecie stacjonarnym urządzonym w klasycznym stylu. To nie była marka premium. Po prostu taka jest specyfika tej branży. Wnętrze stylowo urządzone nadaje kancelarii i prawnikowi, który ją reprezentuje wiarygodność. Inny przykład – siedziba firmy Google. To wnętrze urządzone nowocześnie, którego celem jest pobudzanie kreatywności. Nie ma dwóch takich samych biur google. Wszystkie są zaprojektowane z myślą o komforcie pracowników – wyposażone w sale spotkań i pogawędek przy kawie. W przerwie można pograć w minigolfa lub piłkarzyki. Na korytarzu rosną drzewa, wokół mnóstwo roślinności, hamaki, leżaki i pufy. To firma, która stawia na innowacje i wyposażenie wnętrz wzmacnia ten wizerunek
Opakowania produktów a wizerunek firmy
Opakowanie produktów również powinno być zgodne z identyfikacją wizualną marki. Ważne są tu nie tylko kolory i krój pisma, ale też forma, kształt i sam pomysł na opakowanie. Bo właśnie te elementy mogą świadczyć o zakupie produktu przez klienta, bądź nie. Kreatywne i innowacyjne rozwiązania skłania do szybszego zakupu. Podobnie jak wysoka jakość wykonania i naturalne materiały. Szczególnie dziś silny jest trend związany z dbaniem o środowisko, dlatego zastosowanie ekologicznych rozwiązań przyspieszy decyzję zakupową młodego pokolenia, dla którego ten aspekt jest ważny.
Papeteria firmowa i materiały biurowe
Identyfikacja wizualna pojawia się również na różnego rodzaju materiałach firmowych, takich jak papier firmowy, wizytówki, teczki czy koperty. Zaprojektowana zgodnie z oprawą wizualną firmy jest synonimem profesjonalizmu. Papeteria powinna zawierać logotyp firmy, ważne symbole i znaki graficzne. W ten sposób firma będzie szybciej przez klienta zapamiętana.
Gadżety promocyjne i ich rola w budowaniu marki
Lojalność i świadomość marki zwiększają też wszelkie firmowe gadżety promocyjne. Zwykły kubek lub notes, jeśli będzie przez klienta stosowany do porannej kawy sprawi, że Twoja firma będzie obecna w jego życiu na co dzień. To buduje lojalność i nie pozwala o firmie zapomnieć. W ten sposób marka może pozostać w pamięci klientów na dłużej
0 komentarzy