czas czytania: 5 MIN
Wizerunek marki można budować na wiele sposobów, a jednym ze skuteczniejszych jest na pewno obecność w mediach społecznościowych. Choć jeszcze kilkanaście lat temu można było się bez nich obejść, to dziś nie da się zignorować ogromnej siły oddziaływania, jaką mają takie platformy jak Facebook, Instagram, YouTube czy TikTok. Stworzone po to, aby ułatwić komunikację, sprowokować interakcję oraz umożliwić zamieszczanie różnorodnych treści, stały się idealnym narzędziem wykorzystywanym do kreowania wizerunku marki. Każdy, kto chce w ten sposób promować swoją firmę, powinien wiedzieć czego unikać oraz na co zwracać szczególną uwagę, aby osiągnąć zamierzone efekty.
Spis treści
Czy marka musi być obecna w mediach społecznościowych?
Oczywiście nie ma takiego obowiązku, jednak nie da się ukryć, że pominięcie mediów społecznościowych w strategii budowania wizerunku marki, może ją sporo kosztować. Wynika to z faktu, że platformy te przynoszą wiele korzyści, do których należy np. zwiększenie zasięgów oraz rozpoznawalności, pozyskanie klientów, umożliwienie sprawnej komunikacji z odbiorcami i stworzenie z nimi trwałej relacji, czy polepszenie pozycji w wyszukiwarkach internetowych. Wszystko to ma bezpośredni wpływ na ewentualny sukces marki i na pewno jest wystarczającym powodem do bliższego zapoznania się z mediami społecznościowymi.
Na co zwrócić uwagę i czego unikać?
Dziś niemal każdy potrafi obsługiwać Facebook czy Instagram, dlatego mogłoby się wydawać, że odpowiedź na pytanie dotyczące tego, jak budować markę w mediach społecznościowych nie powinna nastręczać żadnych problemów. W rzeczywistości jednak warto pamiętać, że proces ten to coś więcej niż zwykłe zamieszczanie przypadkowych postów i wymaga dobrej organizacji, wiedzy oraz konsekwencji w działaniu. Sprawdźmy więc, w jaki sposób skutecznie promować markę w social mediach i jak ustrzec się przed najpopularniejszymi błędami.
1. Wybór platformy społecznościowej
Chcąc zacząć budowanie wizerunku marki w social mediach, trzeba się zdecydować, który kanał wybrać. Obecność w zbyt wielu miejscach może powodować zaniedbywanie odbiorców, rozproszenie i niedokładność, dlatego ważne jest, aby wybrać jeden czy dwa. Należy zapoznać się z charakterystyką konkretnych platform, co pozwoli zorientować się, która z nich najlepiej pasuje do konkretnej branży (np. na Instagramie bazującym na wizualnych treściach najczęściej obecne są marki odzieżowe czy kosmetyczne, a na Youtubie firmy kreatywne, szkoleniowe, artystyczne itp.).
2. Określenie grupy docelowej
Precyzyjny profil klienta to nieoceniona wskazówka, do tego, jakie treści zamieszczać i w jaki sposób je redagować oraz udostępniać (przykładowo: teksty skierowane do emerytów będą napisane zupełnie innym językiem niż te, przeznaczone dla młodzieży szkolnej). Zaniechanie określenia grupy docelowej może zaowocować brakiem zainteresowania ze strony odbiorców i minimalnym ruchem na kanale marki.
3. Przygotowanie strategii marketingowej
Aby odnieść sukces w mediach społecznościowych, wszystkie działania powinny być starannie zaplanowane.
W tym celu należy stworzyć strategię marketingową, czyli zastanowić się nad tym, jaki cel przyświeca firmie, co chce osiągnąć, do kogo dotrzeć, co przekazać itp. Ważne jest też określenie budżetu i zaplanowanie częstotliwości wpisów. Spontaniczna aktywność, brak spójności, przypadkowe teksty czy niereagowanie na posty odbiorców, nie tylko nie przyniosą pożytku, ale mogą zaszkodzić wizerunkowi marki.
4. Umieszczanie wartościowych i interesujących treści
Wiadomo, że każda obecna w mediach społecznościowych marka jest zainteresowana sprzedażą swoich produktów, jednak na profilu powinny znaleźć się również inne treści. Nadmierna ilość postów sprzedażowych i agresywnych reklam może zniechęcić klientów, a ciekawe artykuły czy zdjęcia wzbudzą zainteresowanie i zachęcą do częstszych odwiedzin.
To się opłaca!
Profesjonalnie i rzetelnie prowadzony profil w mediach społecznościowych to ogromny wkład w budowanie wizerunku marki i zwiększanie jej zasięgów. Nie warto tego lekceważyć, lepiej dobrze przemyśleć strategię, rozeznać się w specyfice poszczególnych platform i „wyjść do klientów”. Trzeba tylko pamiętać, aby dobrze się do tego przygotować, co pozwoli uniknąć podstawowych błędów czyhających na tych, którzy zbyt lekko potraktują swoje zadania.
0 komentarzy