czas czytania: 5 MIN
Słowo brand przetłumaczone na język polski oznacza markę, mogłoby się więc wydawać, że wyjaśnienie tego pojęcia jest banalnie proste. Teoretycznie każdy przecież wie, czym jest marka i większość ludzi kojarzy ją po prostu z firmowym logo oraz produktami, które są nim oznaczone. Warto jednak pamiętać, że mówiąc o brandzie, trzeba wziąć pod uwagę znacznie więcej elementów.
Spis treści
Brand – co to jest?
Charakteryzując to pojęcie, nie można oczywiście pominąć jego podstawowych składników, które są najbardziej zauważalne i bezpośrednio przyczyniają się do wyróżnienia danego produktu na rynku. Mowa tu o nazwie, logo, opakowaniach, kolorystyce oraz innych symbolach, które są ściśle określone i zawsze wykorzystywane w ten sam sposób. Są to wizualne elementy marki, dzięki którym konsument szybko potrafi znaleźć ulubione produkty i ma pewność, że kupuje dokładnie to, co chciał. Na tym jednak nie koniec, gdyż brand to również sposób, w jaki firma komunikuje się z klientami, a dziś to nie tylko slogan reklamowy czy nazwa, ale również treści zamieszczane w social mediach, dzięki którym można wspaniale kreować wizerunek marki.
Tuż obok komunikacyjnych elementów brandu są jeszcze te związane z zachowaniem firmy wobec odbiorców, czyli behawioralne. Chodzi tu np. o zasady dotyczące obsługi klienta, reklamacji towarów i usług czy udzielania informacji. Odpowiadając więc na pytanie co to jest brand można powiedzieć, że to suma wszystkich charakterystycznych cech produktu, umożliwiających szybką identyfikację oraz niosących za sobą obietnicę konkretnych korzyści. Są to również wyobrażenia na temat marki, które powstały w świadomości klientów i związane z nimi oczekiwania.
Silny brand
Zapewne właściciel każdej firmy chciałby, aby jego produkty czy usługi były popularne i łatwo rozpoznawalne. Aby tak się stało, niezbędne jest stworzenie silnego brandu, czyli doprowadzenie do tego, aby marka mocno utrwaliła się w świadomości konsumentów, a jej symbole stały się powszechnie znane. Jeśli uda się to osiągnąć, często dochodzi do sytuacji, gdy klienci, mówiąc o danej grupie towarów od razu myślą o konkretnej marce. Takim przykładem może być np. hamburger, który błyskawicznie kojarzy się z McDonaldem, chociaż wiadomo, że na rynku istnieją również inne firmy z zajmujące się produkcją tego dania. To dowód na to, że silny brand to nie tylko logo czy nazwa, ale też cała gama towarzyszących im skojarzeń i emocji.
O czym warto pamiętać budując silny brand?
Zbudowanie silnego brandu wcale nie jest takie proste. Aby osiągnąć sukces, nie wystarczy chwytliwe hasło reklamowe i zwracające uwagę logo, gdyż na rynku jest ogromna ilość marek dysponujących tymi atrybutami. Zawsze należy pamiętać, że praca nad tym, aby konsumenci rozpoznawali i cenili daną markę to długotrwały, ciągły oraz wymagający wytrwałości i konsekwencji proces, do którego należy się bardzo dobrze przygotować.
Jednym z ważniejszych elementów jest tu na pewno precyzyjne określenie grupy docelowej, jej potrzeb, oczekiwań oraz wzorców zachowań. Dobra znajomość potencjalnych klientów to doskonała baza do dalszych prac, czyli opracowania sposobów nawiązania relacji z konkretnymi odbiorcami oraz narzędzi, które najlepiej się tu sprawdzą.
Co ma największy wpływ na kształt brandu?
Chcąc stworzyć silny brand, trzeba pamiętać o tym, aby wszystkie jego elementy były ze sobą spójne. Tylko wtedy marka będzie wiarygodna i zyska uznanie w oczach klientów, a ich zadowolenie przełoży się na przyszłe zyski. Do najważniejszych elementów wchodzących w skład brandu można zaliczyć:
– nazwę
– logo
– system komunikacji pomiędzy marką a klientem
– slogan reklamowy
– misję marki
– strategię reklamową
Silny brand, mocna marka
Silny brand prowadzi do zwiększenia rozpoznawalności marki, wzmocnienia pozycji oraz utrwalenia jej wizerunku w społecznej świadomości. Stabilne mocne marki są wiarygodne i wrażliwe na zmiany, potrafią odnaleźć się w zmieniającej się rzeczywistości oraz dostosować do aktualnych oczekiwań klientów. Mogą być inspiracją dla innych oraz wzorcem do naśladowania i prekursorem społecznie pożądanych zachowań.
0 komentarzy