Analiza konkurencji w strategii brandingu – porady

utworzone przez lis 16, 2023Branding

czas czytania: 5 MIN

Żadna marka nie jest solistą na rynku, praktycznie zawsze znajdą się firmy, które proponują podobne produkty lub usługi. Znajomość ich oferty, porównanie z własną i wyciągnięcie wniosków to jedno z ważniejszych zadań, przed jakim staje każde przedsiębiorstwo. Umożliwia to opracowanie odpowiedniej strategii marketingowej, która może okazać się kluczem do rozwoju i sukcesu.

Analiza konkurencji – co to?

Skoro wiadomo, że nie jesteśmy na rynku sami, trzeba dołożyć wszelkich starań, aby zorientować się, kim są i jak działają inni, czyli przeprowadzić analizę konkurencji. Warto przy tym pamiętać, że dotyczyć to powinno nie tylko konkurencji bezpośredniej, ale też pośredniej. Pierwszy przypadek to firmy produkujące te same lub porównywalne produkty skierowane do podobnej grupy docelowej, drugi natomiast dotyczy przedsiębiorstw, które co prawda oferują inny asortyment, ale zaspokajają te same potrzeby klientów. W procesie analizy konkurencji chodzi o to, aby zidentyfikować te podmioty, a następnie porównać ich mocne i słabe strony do tego, co sami prezentujemy.

Analiza konkurencji - jak to zrobić?

Jak to zrobić?

Analiza konkurencji to wiele działań, które należy podjąć, aby dobrze poznać i zrozumieć strategie innych firm.

Można tu wskazać kilka najważniejszych kroków:

  • Identyfikacja konkurencyjnych firm – właśnie w tym momencie trzeba pamiętać nie tylko o najbardziej oczywistych konkurentach bezpośrednich, ale też pośrednich. W celu znalezienia podmiotów oferujących zbliżone produkty czy usługi można skorzystać z wyszukiwarki Google, która po wpisaniu konkretnych słów kluczowych wskaże firmy o podobnym profilu. 
  • Badanie rynku – tu skupiamy się na analizie wpływu czynników ekonomicznych, politycznych, społeczno-kulturowych czy technologicznych na sytuację konkurentów. Warto też przyjrzeć się firmowym stronom internetowym oraz zbadać za pomocą jakich słów kluczowych przedsiębiorstwa osiągają wysokie pozycje w wyszukiwarkach.
  • Porównanie produktów lub usług – w końcu przychodzi moment, w którym trzeba porównać swój asortyment z tym, co proponują inni. Bierze się tu pod uwagę takie cechy oferty jak cena, jakość, główne zalety, łatwość użytkowania/obsługi, wytrzymałość. Pozwoli to dowiedzieć się, dlaczego dany produkt czy usługa konkurencji cieszy się zainteresowaniem klientów i co sprawia, że robią oni zakupy w konkretnej firmie.
  • Porównanie strategii marketingowych – a więc tego, w jaki sposób konkurenci promują swoją ofertę, z jakich kanałów komunikacji korzystają, aby dotrzeć do klientów, jakie reklamy są ich domeną, czy jak kreują wizerunek swojej marki. Warto też zwrócić uwagę na to, co im się nie udało (np. nieprzemyślane kampanie reklamowe), aby uniknąć podobnych błędów.
Analiza konkurencji - jak to wykorzystać?
  • Zebranie danych dotyczących klientów – przyjrzenie się grupie docelowej, do której konkurencyjne firmy kierują swoją ofertę oraz określenie jej potrzeb i poziomu zadowolenia z ich oferty. Można to zrobić np. analizując opinie zamieszczane w internecie czy komentarze w mediach społecznościowych.
  • Analiza SWOT – bazując na informacjach uzyskanych w poprzednich krokach, należy przeprowadzić analizę SWOT własnego przedsiębiorstwa. Pozwoli to dostrzec mocne oraz słabe strony firmy i wykorzystać zdobytą wiedzę do zbudowania strategii brandingu.

Jak to wykorzystać?

Wiedza dotycząca tego jak analizować konkurencję jest niezbędna każdemu, kto chce stworzyć silną i wyróżniającą się markę. W końcu tłem dla jej poczynań zawsze będzie konkurencja, dlatego absolutnie nie można jej zlekceważyć. Zdobyte w tym procesie informacje pomogą dostosować strategię rozwoju firmy do aktualnej sytuacji na rynku oraz udoskonalić jej ofertę. Przydadzą się też do tego, aby precyzyjnie określić potrzeby klientów, czy zdefiniować mocne strony własnego przedsiębiorstwa i elementy, które trzeba poprawić. Mogą też ustrzec przed podjęciem złych decyzji, które nie sprawdziły się wcześniej u konkurentów oraz pomóc określić ryzyko ewentualnych inwestycji. Jednym słowem dobrze wykorzystane dane na temat konkurencji, to szansa na wypromowanie własnej firmy i umocnienie jej pozycji na rynku.

Ocen poradę

0 komentarzy

Wyślij komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Blog O nas

Jesteśmy Dominika i Kamila

Pomożemy Ci zbudować wyjątkową markę, która będzie do Ciebie pasować jak ulał. Oczarujesz wymarzonych klientów i będziesz mogła rozwijać swój biznes na luzie.

Pomagamy dotrzeć do serca marki
Lubimy upraszczać
Liczą się dla nas efekty

Wyślij zgłoszenie na: kontakt@kodmarki.pl
+48 606 798 771

szukaj wg kategorii

Dołącz do newslettera

Bądź na bieżąco i dołącz do BrandNews, dzięki temu jako pierwsza otrzymasz garść praktycznych wskazówek, o tym jak budować branding i rozwijać unikalną i dopasowaną do Ciebie markę osobistą.

+48 606 798 771
kontakt@kodmarki.pl